Na realitním trhu působí velké množství subjektů a prosadit se mezi nimi s novinkou nemusí být úplně snadné. Jakub Veverka, jednatel a spoluzakladatel VideoBydlení.cz, se o to pokusil a jeho byznysu se daří. Jaké byly jeho začátky, jak jeho byznys funguje a jaké plány má do budoucna? Zeptali jsme se...
Co pro vás bylo v začátcích vašeho podnikání nejobtížnější?
Jakub VeverkaNejobtížnější bylo sehnat programátora za procentuální podíl na s. r. o., aby napsal platformu VideoBydlení.cz, dále byla naprosto klíčová vytrvalost, která je již tisíckrát omletá, ale je to prostě pravda. V neposlední řadě je určitě fokus. Jak se říká, 9 řemesel, desátá bída. Takže soustředění se na 1 produkt. Netříštit síly a myšlenkové vektory.
Jak vám vyhovuje podnikatelské prostředí v ČR?
Až na zvýšenou byrokracii ze strany státních institucí je to dobré. Podnikáme v oblasti realitního trhu, který je ze strany státu téměř neregulovaný, a tudíž na něm panují čisté tržní podmínky jako na začátku 90. let v ČR.
Jaké faktory jsou nejdůležitější pro úspěch vaší firmy?
Určitě byznys myšlení. Dále je to určitě výše zmíněná vytrvalost. Také štěstí na lidi, nebo chcete-li, dobrý odhad na lidi. Důležitý je také férový přístup na všechny strany a váha slova.
Čím se odlišujete od konkurence?
Určitě je to cílení na video a virtuální prohlídky nemovitostí. V tomto segmentu držíme prvenství v obou kategoriích. Dále nám velmi pomáhá férový přístup a pružnost reagovat na signály trhu, tedy na poptávku našich klientů. Jde především o implementaci video a virtuálních prohlídek do detailů inzerátů. Ke klientům držíme velmi férový přístup. Ctíme především win-win situace a také velmi přívětivé zkušební doby, po kterou mají klienti možnost vyzkoušet si produkt zdarma.
Jaké zajímavé technologie používáte – a jak?
Používáme cloudové služby společnosti Amazon… Technologie pro skenování webových stránek, databázové systémy pro velká data. Pomáhají při shromažďování informací o realitních nabídkách z celé ČR. Pomáhají především pro naše potřeby a bojují proti nekalým praktikám některých firem, poskytujících IT pro realitní kanceláře.
Narazili jste v průběhu podnikání na nějaké vážné problémy?
Naše cesta je spíše zdlouhavá než plná problémů. Vše se točí kolem návštěvnosti, konverzních poměrů, klientů realitních kanceláří a zákaznického servisu. Žádné větší problémy jsme dosud neřešili. Se vším jsme si vždy poradili hladce a v klidu.
Co vnímáte jako riziko pro své podnikání?
Riziko může být regulace realitního trhu ze strany státu, kdy by se mohl zmenšit trh, který cílíme. Zvyšování tohoto rizika pomáhá především nekalost přístupu některých realitních makléřů, zcizení prostředků z úschov a další.
Jaké máte plány do budoucna?
Plány jsou postavit protiváhu jedničce na trhu realitních portálů, protože se tento hráč chová velmi arogantně ke svým zákazníkům - realitním kancelářím, ale vzhledem ke své výkonnosti nemají dnes RK téměř jinou možnost než platit peníze někomu, kdo se k nim nechová dvakrát nejlépe. Tato situace přináší příležitost ke konsolidaci trhu s realitními portály, kdy některé společnosti drží realitní kanceláře téměř jako rukojmí a sází na jejich nevzdělanost v IT, kdy účtují nekřesťanské peníze za úkony, které se blíží banálnosti. Je to tedy především férový přístup a systém win-win, který nám může pomoci získat další tržní podíl a růst v návštěvnosti.
Tyto plány může zbrzdit regulace realitního trhu ze strany státu. Podpořit naši situaci na trhu může paradoxně ČNB, a to díky své monetární politice zvyšováním diskontních sazeb, kdy v dnešní době převisu poptávky nad nabídkou my stojíme na straně poptávky a ta touto politikou ČNB ztrácí tím pádem na hodnotě. Čekáme, až se situace na trhu s nemovitostmi takzvaně otočí a dle teorie vzácnosti začne mít opět poptávka nějakou hodnotu.
Co se týče návštěvnosti, tak bychom chtěli do roka, dvou dosáhnout na návštěvnost přesahující 1 000 000 uživatelů, nejlépe unikátních, což by nás katapultovalo do TOP 3 nejvyhledávanějších realitních portálů v ČR. Věřím, že s pomocí rostoucího trendu videoprohlídek a virtuálních prohlídek toho hladce dosáhneme.
Jedním z nejcennějších zdrojů informací při podnikání jsou zkušenosti dalších podnikatelů. Jak se jim podařilo nastartovat růst? S jakými riziky...