Cestování bez smartphonu si už nejspíš umí představit jen málokdo, podobně je to i s tablety, notebooky nebo čtečkami e-knih. Jak je to ale na palubě letadla? Jaká tam aktuálně platí pravidla, a to především pro baterie těchto zařízení, ať už jedete na soukromou nebo na služební cestu?
Chytrý telefon vlastní podle údajů ČSÚ zhruba 70 % Čechů a u českých aerolinek je 90 % zakoupených letenek elektronických. Většina cestujících má v telefonu kromě letenky i platební kartu, mapy a spoustu dalších aplikací, které jsou dnes už běžnou součástí dovolené. Na delších cestách nebo při dohánění restů v práci se také hodí mít u sebe laptop či tablet a k telefonu powerbanku. A co mají tyhle přístroje společného? Baterie, které s sebou mohou přinášet menší cestovní komplikace.
Baterie mohou pro letadlo a pasažéry představovat nebezpečí. Pokud jsou poškozené nebo zkratují, mohou totiž způsobit požár. Například v roce 2016 došlo právě kvůli vadným bateriím k explozím telefonů Samsung, některé se odehrály dokonce přímo v letadle. Tyto telefony byly staženy z trhu, dokládají nám ovšem, jak je důležité být opatrní. Při cestování letadlem je proto potřeba vzít v úvahu jistá bezpečnostní opatření.
Klasické alkalické baterie, například tužkové, už s sebou mnoho lidí běžně nenosí a jejich přeprava není omezena. Pozornosti je zapotřebí v případě lithiových neboli Li-Ion baterií, které jsou součástí běžné elektroniky. „Obecně platí, že akumulátory bychom neměli nechávat v odbavovaném zavazadle, ale vzít si je do příruční tašky. V případě zkratu a následného požáru totiž není možné rychle reagovat a v zavazadlovém prostoru oheň uhasit,“ říká Radim Tlapák z internetového obchodu BatteryShop.cz.
Některé aerolinky, zejména ty v USA, umožňují ponechat bezpečně vypnutou elektroniku i s baterií v zavazadlovém prostoru – to se však týká jen akumulátorů s méně než 100 Wh. V Česku však toto většinou neplatí a je lepší se u dopravce informovat. Baterie bude totiž vždy odhalena na rentgenové kontrole a majitel zavazadla bude s největší pravděpodobností muset své kufry přebalit.
V příručním zavazadle můžete mít přístroje i baterie prakticky v neomezeném počtu, záleží jen na konkrétních aerolinkách. Dopravce Ryanair například omezuje počet Li-Ion článků na dvacet, jejich kapacita nesmí převyšovat 160 Wh.
Jiná pravidla se typicky týkají akumulátorů s kapacitou více než 100 Wh. Takové baterie najdeme například v invalidních vozících a jiných zdravotních zařízeních. Takto silnou baterii musí pro přepravu většina aerolinek schválit, je tedy potřeba přepravce předem kontaktovat.
Pokud je k zařízení zapotřebí baterie náhradní, a tudíž ji přepravujeme mimo přístroj, pak je nutné akumulátor dostatečně zabezpečit. „Je potřeba ochránit póly akumulátoru, aby nedošlo ke zkratu. To se dá krom přepravy v originálním balení zajistit i přelepením pólů izolační páskou nebo zabalením do uzavíratelného plastového sáčku,“ navrhuje Tlapák.
Nepříjemnosti mohou nastat také při přílišném nebo naopak nedostatečném nabití telefonů a jiné elektroniky. Při bezpečnostní kontrole je totiž někdy potřeba ověřit, jestli není dané zařízení atrapou. V takovém případě je majitel nucen zařízení před zaměstnancem letiště zapnout a potvrdit tak jeho funkčnost, nesmí být tedy úplně vybité.
U některých přístrojů se situace komplikuje, protože z důvodu bezpečnosti na palubě nesmí být přepravovány v příručním zavazadle, nicméně baterie naopak musíme mít u sebe. „Bezpečností opatření, kdy přístroj musí zůstat v zavazadlovém prostoru, ale akumulátor by měly být převážen zvlášť, se týká například vrtaček. U některých aerolinií pravidlo platí i pro hračky na dálkové ovládání či drony,“ říká Tlapák. Baterie musí být v takovém případě z přístroje vyndána a převážena odděleně, zároveň je pak potřeba ochránit póly akumulátoru.
Mezi přístroji s lithiovými bateriemi jsou mnohdy i běžné předměty, u kterých zvláštní opatření majitele ani nenapadnou. Do zavazadlového prostoru tak nepatří například ani bezdrátová sluchátka. V neposlední řadě myslete i na to, že přepravu elektronických zařízení a spotřebičů vysoké hodnoty v odbavených zavazadlech letecké společnosti obecně nedoporučují. Tyto předměty považují za cenné a v případě ztráty nebo zničení by vám je pravděpodobně neproplatily.