Když se koncem loňského roku ptala naše sesterská redakce magazínu BusinessIT dodavatelů informačních systémů v ČR, jaké nejvýznamnější trendy v této oblasti pozorují, získala poměrně velmi jednoznačné odpovědi: Mobilita a cloud. Méně se mluvilo o dalších často diskutovaných funkcích, jako je podpora sociálních sítí a analýz dat - možná proto, že jsou tyto funkce nakonec v praxi využívány méně, než se zpočátku očekávalo.
Termín „cloud“ je dnes jedním ze zaklínadel odvětví informačních technologií (IT) a ve stručnosti znamená poskytování IT jako služby (byť definice cloudu je výrazně komplexnější). Klient se tedy nestará o to, kde je nainstalován nějaký software, kde stojí nějaký server, nebo kde jsou uložena data – jen získává službu (například rozhraní informačního systému), která mu poskytuje to, co potřebuje.
Menší a střední firmy mohou mnohdy dát přednost pořízení informačního systému formou služby, například formou měsíčního pronájmu, přičemž systém mnohdy využijí ve standardním nastavení pouze s možností parametrických úprav. Jaké to má výhody? Vzhledem k omezení fáze komplikované implementace s programovými úpravami na míru může firma získat kvalitní systém za cenu dostupnější než kdykoli dříve.
Dostupnost řešení jako HRM (řízení lidských zdrojů) nebo CRM (řízení vztahů se zákazníky) v cloudu navíc umožňuje snadněji přilákat pozornost příslušných manažerů firem. Využívání těchto řešení bývá velmi snadné a ze strany IT oddělení je – podle nároků uživatelů – mnohdy třeba jen základní podpory. Tak je možné využívat moderní software rychle a bez dosud existujících bariér.
Také mobilní koncová IT zařízení, především chytré telefony a tablety, se těší velké popularitě a jejich prodeje neustále rostou. Uživatelé je pak stále častěji chtějí využívat rovněž pro realizaci některých pracovních aktivit – a dodavatelé informačních technologií i zaměstnavatelé se tomuto trendu přizpůsobují. V letošním roce IDC očekává meziroční zdvojnásobení trhu podnikových mobilních aplikací.
Většina z nás už je zvyklá pořizovat si běžné aplikace pro chytré telefony prostřednictvím příslušných trhů aplikací (např. Google Play) a tyto postupy zřejmě proniknou i do podnikového IT. K dispozici tak leckde bude katalog interních nebo externích aplikací, které si uživatelé budou pořizovat a poté používat na svých zařízeních.
Mobilní zařízení ovšem nemusí sloužit jen k těm činnostem, které byly dosud realizovány prostřednictvím běžných PC. Jejich mobilnost – a vestavěné senzory, například pro určení polohy nebo pro fotografování – umožňují například snadný sběr potřebných dat přímo v terénu. Lze tak například pořizovat fotografie (použitelné pro policejní záznamy, v pojišťovnictví, ve stavebnictví, u prodejců realit apod.), zaznamenávat polohu (vhodné například v oblasti přepravy nákladů) apod. Tato data bude přitom možné v optimálním případě přímo ukládat do informačního systému firmy a tam s nimi dále pracovat. A u uvedených příklladů výčet možností samozřejmě ani zdaleka nekončí.
Mobilní zařízení – a ukládání dat v cloudu, ke kterému se lze připojit kdykoli a odkudkoli – nabízí rovněž možnost snazší komunikace s klienty v terénu. Lze totiž snadno kdykoli zjistit, jaký je třeba stav skladu, ukázat klientovi potřebné detaily nabídky, případně se spojit s kolegy pro rychlé zodpovězení klientových dotazů. Inteligentní informační systém přitom tuto činnost může zastřešovat – každému zúčastněnému v daném okamžiku poskytne všechny podstatné informace.
Trendů v oblasti informačních systémů je ovšem více. Těm hlavním světovým trendům v ERP se věnujeme v jednom z dalších článků tohoto speciálu.
Těžko bychom asi dnes hledali firmu, která nepoužívá žádný digitální informační systém. Jistě, mezi používanými systémy budou velké rozdíly: Někde...