Finanční správa ČR v nedávné době upozornila podnikatele, že žádost o autentizační údaje k elektronické evidenci tržeb je možné podat pouze dvěma způsoby, a to buď elektronicky, prostřednictvím Daňového portálu, tzv. EPO žádost - s využitím přihlašovacích údajů do datové schránky, nebo osobně - ústně do protokolu - na kterémkoliv územním pracovišti finančního úřadu.
Autentizačními údaji se rozumí přihlašovací údaje, tedy uživatelské jméno a heslo, na portál správce daně, kde je podnikateli umožněna správa certifikátů a údajů pro správu evidence tržeb, zejména nastavení provozoven. O autentizační údaje musí podnikatel požádat před přijetím první evidované tržby. Podnikatele může zastoupit i oprávněná osoba s odpovídající plnou mocí.
Žádost o autentizační údaje podaná nepodporovaným způsobem - kam v tomto případě patří dle FS i datová schránka - nebo papírově, je dle FS vadná a správce daně nebude moci autentizační údaje přidělit. Ten, kdo podá žádost nepodporovaným způsobem, bude správcem daně vyzván k odstranění vady podání. Uvedenou vadu lze odstranit podáním nové žádosti o autentizační údaje, a to jedním z výše uvedených, zákonem stanovených způsobů.
O autentizační údaje za prvních pět dní od spuštění jejich vydávání požádalo Finanční správu zhruba 500 subjektů. Podíl elektronických podání a osobních návštěv finančních úřadů byl přibližně stejný.
Připomeňme, že kontrola dodržování povinností uložených zákonem o evidenci tržeb bude vykonávána orgány Finanční správy ČR a orgány Celní správy ČR. Zákon o evidenci tržeb upravuje pravomoc těchto orgánů provádět kontrolní nákup, který je specifickou formou místního šetření.