Umělá inteligence se v posledních měsících dostala do popředí zájmu s tím, a to díky snadno použitelným nástrojům pro generování grafiky, textu, hudby nebo i videa. Vše nasvědčuje tomu, že její využití poskytne řadě podnikatelů klíčovou konkurenční výhodu. Jak ji využít v podnikání?
Umělá inteligence, často označována jako AI (Artificial Intelligence), sice představuje významný technologický prvek, ale současně se jí dostává pozornosti především díky snadnosti jejího použití.
Umělá inteligence je - stručně řečeno - vědní a technologický obor, který se zabývá vytvářením počítačových systémů schopných provádět úkoly, které by normálně vyžadovaly lidskou inteligenci. Tato technologie umožňuje strojům učit se, analyzovat data, rozpoznávat vzorce a rozhodovat se na základě informací, které získaly. Díky těmto schopnostem může umělá inteligence pomoci podnikům v mnoha oblastech.
Dodejme, že technologie podobné inteligence se dnes zpravidla snaží napodobit lidský mozek: Simulují neuronové sítě, které obsahují stovky miliard parametrů, které se nastavují v procesu učení. Výsledkem je neuronová síť, která disponuje informacemi, na základě kterých je schopna generovat například texty nebo obrázky.
Jak umělou inteligenci využít v podnikání? Dnes díky nástrojům, jako je ChatGPT, například pro generování nejrůznějších textů - článků do blogu (o vaší firmě nebo o vašich produktech), popisů produktů, tiskových zpráv a podobně. A s nástroji jako je Midjourney nebo Stable Diffusion pro generování obrázků - pro reklamu, ilustrační obrázky k článkům a podobně.
To je ale jen začátek. Klíčovou roli by umělá inteligence měla hrát v automatizaci a optimalizaci procesů. Snadno totiž může být využita k automatizaci opakujících se úkolů a procesů, čímž uvolňuje lidské zdroje pro důležitější úkoly. Například strojové učení a algoritmy zpracování přirozeného jazyka mohou pomoci ve vyhledávání relevantních informací, filtrování dat a zpracování dokumentů.
Její silnou stránkou je i prediktivní analýza. S využitím umělé inteligence mohou podnikatelé získat přístup k prediktivní analýze, která jim umožní předpovědět budoucí trendy a chování zákazníků. To jim dává konkurenční výhodu při plánování marketingových strategií, předvídání poptávky a správě zásob.
A umělá inteligence může pomoci podnikatelům poskytovat personalizované služby svým zákazníkům. Na základě analýzy dat o preferencích a chování zákazníků může AI navrhovat nabídky, které jsou pro každého zákazníka individuálně relevantní. Tím se zvyšuje spokojenost zákazníků a jejich loajalita k podniku.
Nutno dodat, že zatímco generování textů a grafiky je již relativně snadné, automatizace, prediktivní analýza nebo poskytování personalizovaných služeb vyžadují silnou podporu odborníků. Lze však očekávat, že i zde bude snadno použitelných nástrojů rychle přibývat.
Pro příští měsíce a léta lze očekávat, že využití umělé inteligence v podnikání bude nadále růst. Pokroky v oblasti strojového učení povedou ke vzniku ještě sofistikovanějších systémů, které budou schopny provádět komplexnější úkoly. Umělá inteligence bude pravděpodobně hrát klíčovou roli v automatizaci a autonomizaci průmyslových procesů, což povede k větší efektivitě a nižším nákladům. Podnikatelé, kteří umělou inteligenci začnou začleňovat do svých strategií co nejdříve, budou mít pravděpodobně lepší šance na úspěch ve svých odvětvích.