O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Jak vybudovat úspěšnou značku e-shopu

Úspěch e-shopu je zpravidla založen na řadě faktorů a nemalou roli v něm dříve nebo později začne hrát značka. Ve světě e-commerce se nesetkáte s úspěšnou firmou, která na své značce nepracuje. Značka, ale to není jen nějaká grafika - jde o celý přístup k podnikání. Na co si dát pozor?

„Zaprvé dokáže v lidech vyvolávat očekávání. Zadruhé vás dokáže odlišit od konkurence. Značka je vypravěčem příběhů a přináší očekávání. A chcete-li uspět, musíte umět tato očekávání opakovaně uspokojovat,“ říká Jan Beneš, Art Director agentury Beneš & Michl.

Budovat značku, dobré jméno, věrohodnost a další, je důležité v každém odvětví podnikání. U e-shopů je situace ještě o něco specifičtější. Při zakládání nového e-shopu a následném správném fungování se dostane na úroveň konkurence. Žádný vrchol ale stále přicházet nemusí. Aby byla firma opravdu úspěšná, musí vystoupit z řady. Snažit se být vidět. Budovat svou značku. Pracovat na sobě.

Pozor na nejslabší místa

„Pokaždé klientům říkám, že je důležité si uvědomit, že vaše značka bude tak silná, jako její nejslabší kontaktní místo,“ uvádí Beneš s tím, že sledovat a zlepšovat všechna kontaktní místa musí e-shop najednou. Nestačí pouze nafotit skvělé fotky produktů, nastavit nízké ceny a vytvořit podrobné popisy produktů i s návodnými videi, když pak samotné dodání trvá o dva dny déle, než co zákazníkovi slíbili. Zákazník si z této zkušenosti vezme pouze to, že mu firma zboží dodala zkrátka pozdě. A bude to dál šířit ve svém okolí. Je mu jedno, že na vině může být samotný dopravce. Je na firmě, aby si vybrala spolehlivého partnera.

Další rada ohledně budování značky e-shopu – ať je unikátní a neokopírovatelný. Na začátku je třeba si položit otázku, v čem je online obchod unikátní. „Prodáváte něco, co nikdo jiný nemůže nabídnout? Pokud ano, máte vyhráno. Jestliže jste ale 37. online obchod s pneumatikami, bude třeba zjistit a zanalyzovat, co jiného budete mít jen vy. V čem se budete lišit. Pokud to bude dodání v den objednávky, je to dostatečně unikátní? Co když konkurence nabídne druhý den svým zákazníkům to samé? Čím těžší bude vaši unikátnost okopírovat, tím bude vaše značka silnější,“ dává návod Beneš.

Co když nic unikátního nenajdete?

V ten moment by měla být společnost pro zákazníky zkrátka zapamatovatelná. Když už nabízí produkt, který nabízí i konkurence, potřebuje, aby si zákazníci zapamatovali právě ji. Je jedno, jestli to dokážete pomocí maskota (jako Škoda díly a jejich pan Svíčka), neformální tonalitou komunikace (jako Zoot), netradičním vizuálem nebo vymykajícím se názvem e-shopu (Růžový slon). Důležité je, aby si ji zákazník zapamatoval. Tím zvyšuje šanci, že příště nakoupí právě na jejím e-shopu.

„Každý má rád příběhy – fungují a lze říct, že také prodávají. Značka firmy by měla odrážet to, v co věříte, vaše zásady i vaše fungování. Svou autentičností i uvěřitelností ovlivňujete obecné povědomí o značce. Jak už kdysi napsal Marty Neumeier, Značka není to, co říkáme my. Je jím to, co říkají zákazníci”,“ říká Beneš.

Jaký je tedy recept na tvorbu značky? „Odpovězte si na otázky: Co dělám? Proč to dělám? Jak to dělám? Proč by to mělo někoho zajímat? Pak si také stanovte své hodnoty a promítněte je do všeho, co děláte, a to ve všech kontaktních místech. Díky samotným odpovědím naleznete svou jedinečnost. A pak také vyprávějte příběh. Buďte trpěliví,“ dodává Beneš.


(24. 11. 2020 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5667)