Zástupci koaličních stran se v minulém měsíci konečně shodli na dalším postupu v zajištění výběru mýta po roce 2016. Koaliční experti souhlasili s návrhem ministra dopravy Dana Ťoka vypsat soutěž na provozovatele stávajícího mýtného systému, který je v majetku státu. Teprve v další fázi bude následovat technologicky neutrální soutěž pro delší časové období. Co z toho plyne pro řidiče i pro státní rozpočet?
Koncepci onoho nového „velkého tendru“ připraví podle MD ČR externí mýtný manažer, který zároveň poskytne i analýzu toho, zda je efektivní rozšiřovat mýto na silnice nižších tříd. Externího poradce ministerstvo dopravy vybere v soutěži. Lze předpokládat, že by tendr mohl být technologicky neutrální, nicméně zřejmě nelze počítat se zádaními změnami ekonomických principů, na nichž se mýto vybírá.
„Jsem rád, že jsme v koalici našli shodu na dalším řešení. Děkuji koaličním partnerům za jejich vstřícný postoj. Je dohoda na tom, že soutěž bude pokračovat podle plánu ministerstva tak, abychom neohrozili výběr mýta po roce 2016 a zároveň nemrhali penězi daňových poplatníků. Využít pro nejbližší období stávající systém, který si stát za velké peníze pořídil, je racionální ekonomická úvaha. Zároveň ale chci, abychom i provoz stávajícího systému soutěžili a zlevnili ho tím,“ řekl Ťok.
Ministerstvo dopravy na základě jednání koaličních expertů také upraví složení a pravomoci vládního řídícího výboru pro mýto. Cílem dle ministerstva je, aby se řídící výbor mohl na přípravě této významné soutěže i nadále odpovídajícím způsobem podílet.
Po druhém jednání vlády se rozhodlo, že s využitím mýtných bran se mýto bude vybírat do konce roku 2019. Ministerstvo dopravy původně požadovalo období pětileté, které podle jeho zástupců odpovídá garantované životnosti vybavení mýtných bran. Zastánci zkrácení lhůty argumentují tím, že tak bude možné dřívější zavedení mýta i na silnice nižších tříd. Díky němu by se podle nich mělo zabránit kamionům, aby dálnice objížděly - se všemi negativními důsledky, které takové chování řidičů má.
Nové vládní usnesení pak ukládá ministerstvu dopravy vypsat neprodleně tendr na nového provozovatele mýtných bran. A také na mýtného manažera, který má státu pomoci s přípravou hlavního tendru na provozovatele mýtného systému. Nový provozovatel pak má mýto vybírat 10 let, a to od roku 2020. Uvedený tendr má být technologicky neutrální, mělo by tedy být možné využít i jiných technologií, než jen mýtné brány.