Uplynulé měsíce nám daly nahlédnout do možné budoucnosti. Navzdory počáteční panice pandemie nezbořila internet, ba naopak. Zvýraznila rychlost, s jakou dokáží technologie reagovat na nenadálou situaci, a zásadní význam vysoce odolné, globálně škálovatelné infrastruktury, která udrží svět v chodu. A přiměla firmy více využívat nové technologie.
Pochopení a uchopení „nového normálního stavu“ se pravděpodobně stane jedním z nejdiskutovanějších témat nejen tohoto léta. Bude mít mnoho různých interpretací a dopadů na jednotlivé sektory národního hospodářství, na veřejnou správu a na společnost celkově. Existují však určité společné jmenovatele. Abychom je nalezli, uvažme, jaké nové zkušenosti lze vytvořit pro zákazníky, spotřebitele a zaměstnance. Jaké nové normy se objeví a jaké budou nové priority podniků a organizací z hlediska zaměření, investic a alokace prostředků? Zde je 10 takových společných jmenovatelů, které identifikovala společnost Cisco.
Trend přesunu z offline do online již existoval dříve a prodej po internetu začal výrazně ukusovat z obratu kamenných prodejen. Ale epidemie COVID-19 vše urychlila. Firmy, které si chtějí zachovat konkurenceschopnost, musí najít způsob, jak obsluhovat své zákazníky po internetu, a zdokonalit své logistické a distribuční systémy. Ty, které mají promyšlené online strategie, budou hledat možnosti, jak zkušenost svých zákazníků ještě vylepšit. Jako příklad může posloužit Tesco, které během několika týdnů zaznamenalo 103% nárůst objemu online prodeje.
Dotykové obrazovky jako ovládací rozhraní se více rozšířily teprve v posledních zhruba deseti letech. Dnes, kdy si lidé více uvědomují „společnou hygienu“, dojde k rychlejšímu přechodu na hlasová a optická strojová rozhraní a bezkontaktní platby. Tyto nové technologie pomohou omezit fyzický kontakt mezi lidmi a předměty a mezi lidmi navzájem.
Péče na dálku, telemedicína a virtuální konzultace způsobí skutečnou revoluci ve zdravotnictví. Někteří poskytovatelé telemedicínských řešení uvádí 50% nárůst počtu virtuálních kontrol s využitím videa.
Ale péče na dálku zasahuje i řadu další oblastí našeho života. U kontaktních center, tedy typicky kancelářské práce, přinesl v některých případech přechod na práci z domova překvapivé výsledky. Podle jednoho bankovního manažera byl u pracovníků kontaktního centra pracujících na dálku zaznamenán 40% nárůst produktivity. Návrat na fyzické pracoviště proto nemusí být vůbec na pořadu dne.
Firmy plánují návrat zaměstnanců na pracoviště a zkoumají, jak jim zajistit bezpečné, zdravé a produktivní prostředí. Mezi uvažované změny patří širší a jednosměrné chodby, účinnější filtrace vzduchu, bezdotykové ovládání výtahů a antimikrobiální materiály v novostavbách. Komunikace s těmi, kdo budou nadále pracovat z domova, bude probíhat zvýšenou měrou prostřednictvím videokonferencí.
Vzdělávání se zásadně změnilo – školy na celém světě zavřely brány a více než 1,2 miliardy dětí zůstaly doma. Výzkum ukazuje, že online výuka podporuje uchování informací a zabírá méně času. To znamená, že některé změny, které přinesla epidemie COVID-19, budou možná trvalé.
Stejným procesem změny způsobu vzdělávání projdou také zaměstnanci. Důležité bude pomoci firmám zvážit způsob práce a vzdělávání, včetně zajištění nutných školení, certifikací a obeznámení s platnými předpisy, to vše s ohledem na jejich fyzické i duševní zdraví.
Přínos setkávání lidí nepominul, ale mechanismus se změnil. V dohledné budoucnosti se budou namísto osobních konat takřka výlučně virtuální konference. Příkladem může být nedávná konference Cisco Live, které se zúčastnilo více než 124 tisíc virtuálních návštěvníků. V dlouhodobějším horizontu můžeme očekávat rozmach hybridních akcí, které se budou odehrávat částečně v reálném světě, částečně v digitálním prostoru.
Krátkodobá a zdánlivě dočasná opatření, která firmy musely v reakci na vypuknutí pandemie zavést rychle a bez představy o celkových nákladech, jsou nyní přehodnocována. Manažeři musí připravit strategické plány cesty k novému normálu – a jejich klíčovou součástí bude vytvoření nových obchodních modelů zaměřených na odolnost a agilitu podniku.
Na hodnotu, jakou jsme předpovídali za dva roky, vylétl objem síťového provozu takřka ze dne na den. To, co bylo považováno za denní špičku, se stalo běžným standardem. Poskytovatelé služeb a technologické firmy, včetně společnosti Cisco, rychle posílili kapacity, aby zajistili, že sítě nápor zvládnou. Do budoucna je jedna věc jistá: nároky na konektivitu budou stoupat, stejně jako využití cloudu a řešení softwaru ve formě služby (SaaS). Umělá inteligence pomůže automatizovat provoz komplexních sítí, zvýší efektivitu a umožní zavedení agilnějších síťových architektur.
Koronavirus sice nevedl k výraznému nárůstu počítačové kriminality, ale výzkumníci bezpečnostního týmu Cisco Talos si všimli, že COVID-19 slouží jako téma kybernetických útoků, které zvyšuje uvěřitelnost vějiček. Firmy musí být ještě ostražitější a je zcela nezbytné, aby kvalitní zabezpečení bylo nedílnou součástí sítí.
Roboty se nenakazí viry, alespoň ne těmi lidskými. Mohou doručovat potraviny, zajišťovat životní funkce pacientů nebo udržovat podniky v chodu. Mohou nám pomáhat v dnešní situaci a budou hrát důležitou roli i ve světě po pandemii COVID-19.Pravděpodobně nejdůležitější ale je, že poučení z této zkušenosti bude základem toho, jak budeme s pomocí internetu věcí a velkých dat monitorovat budoucí pandemie a reagovat na ně.