Vlastnictví nemovitosti může být skvělým investičním tahem, ale občas může být zároveň i výzvou najít spolehlivé nájemníky. Dle majitelů bytů je ideálním podnájemníkem takový, který byt neponičí, neobtěžuje nadměrným hlukem sousedy, nemá prodlevy s platbami nájmu a byt si pronajímá dlouhodobě. Níže vám přinášíme několik rad, jak udělat na své straně maximum, abyste byt obsadili právě takovým nájemníkem, kterého chcete.
Stav realitního trhu v posledních letech měl za následek růst poptávky po nájemním bydlení. Zároveň však rostl také ekonomický tlak na rozpočty domácností a zvyšovalo se riziko, že podnájemník nebude platit. Dalším rizikem, které zde bylo a které zůstalo, jsou škody na vybavení bytu. „V průměru vychází na byt 3 opravy za rok, přičemž průměrná cena opravy je 1 500 korun, celkově za rok tedy v průměru 4 500 korun,“ uvedl Michal Hrbatý, CEO společnosti UlovDomov.cz, která se prostřednictvím služby Ideální nájemce stará soukromým majitelům o 3 000 nemovitostí v hodnotě přesahující 18 miliard korun. „Některé opravy jdou přitom i do statisíců korun,“ dodal Hrbatý k případům poškozené podlahy, dveří či kuchyně.
Krokem číslo jedna při hledání spolehlivého nájemníka je jeho výběr. Když dostanete žádosti od uchazečů, proveďte jejich pečlivou kontrolu. Podívejte se na jejich historii s předchozím bydlením a obezřetní byste měli být i v otázce jejich aktuální pracovní situace. Reference od předchozích pronajímatelů vám také mohou poskytnout důležité informace o spolehlivosti a výši případného rizika.
Například služba Prověření rizikovosti osob od UlovDomov.cz kontroluje 6 rejstříků v České a 9 v Slovenské republice. „Měsíčně prověříme okolo 1 700 osob a tento počet se každým rokem zvyšuje. Více než každý 6. zájemce má záznam v některém z prověřovaných rejstříků,“ upozornil Hrbatý. „Účelem tohoto prověřování není zasahování do soukromí jednotlivých nájemníků, ale předcházení nepříjemnostem s neplatiči. Tento princip je zcela standardní v západních zemích a pomáhá pečlivě najít vhodného nájemníka,“ vysvětluje Michal Hrbatý.
Platí jednoduché pravidlo – dobrá nabídka přitahuje dobrou poptávku. S úrovní nájemníků rostou i jejich požadavky na bydlení. Pokud je váš byt moderní, dobře udržovaný a atraktivní, mělo by se zvýšit procento solidních podnájemníků, kteří ho budou mít v hledáčku. Přemýšlejte tedy o úpravách, které zvýší atraktivitu bytu, ať už jde o novou vrstvu malby, opravy nebo modernizaci kuchyně či koupelny. Mnoho potenciálních nájemníků se také dívá na energetickou náročnost nemovitosti - efektivní nemovitost se pronajme mnohem rychleji. Velkou část úspory na zálohách navíc můžete promítnout do výše nájemného.
Před stanovením ceny nájmu důkladně zkoumejte aktuální tržní podmínky ve vaší lokalitě. Příliš vysoká cena může odradit nájemníky, kteří mají přehled o trhu. Stejně tak příliš nízká částka může vzbudit podezření. Stanovte ji férově tak, aby odrážela kvalitu a umístění. Pro výpočet správné ceny nájmu můžete využít i dostupných kalkulaček tržního nájemného.
Znění a obsah vašeho inzerátu vám může ovlivnit skupinu zájemců, kteří budou mít o pronájem bytu zájem. Do inzerátu zahrňte nejenom podrobný popis bytu, včetně klíčových informací o vybavení, lokalitě a možnostech dopravy, ale i základní požadavky na podnájemníky. Fotografie hrají také jednu z klíčových rolí, takže se ujistěte, že prezentují váš byt v co nejlepším, ale zároveň reálném světle. Vedle klasických realitních webů, neváhejte využít i další platformy jako jsou sociální sítě a komunitní fóra. Větší dosah může znamenat větší šance na přilákání kvalitních nájemníků. Při sdílení vašeho bytu na klasických inzertních portálech poté rozhodně nezapomeňte na možnost “topování” příspěvku tak, aby byl snáze viditelný pro co nejvíce potenciálních zájemců. V neposlední řadě lze využít i možnosti homestagingu, který můžete zkusit buďto v klasické, nebo ve virtuální formě. Následně vám čas může ušetřit také možnost virtuálních 3D prohlídek.
Berte v úvahu zpětnou vazbu potenciálních nájemníků a komunikujte otevřeně. Vysvětlete všechny podmínky nájmu a odpovězte na položené otázky. Přátelský a transparentní přístup může vytvořit pozitivní dojem a předejdete tak komunikačnímu šumu.