Analytici společnosti Gartner nedávno vydali pět doporučení, jak nově přemýšlet o datových centrech. Jak by tato centra měla fungovat, čemu by se měla přizpůsobovat, na co si dát pozor? Zde jsou jejich tipy.
Už za čtyři roky, tedy v roce 2020 bude k internetu podle Gartneru připojeno na sedm miliard lidí i firem a téměř 35 miliard zařízení. To zásadním způsobem zvýší objem dat, která bude třeba uchovávat v datových centrech, i nároky na rychlost práce s nimi. Datová centra se tak budou muset chovat jako továrny svého druhu - s automatickými produkčními linkami schopnými reagovat na rostoucí poptávku.
Velké nároky budou kladeny rovněž na jejich schopnost procházet tyto velké objemy dat a nabídnout jejich analýzu v reálném čase. Z tohoto úhlu pohledu se tak budou muset chovat datová centra jako laboratoře poskytující forenzní analýzu tohoto oceánu dat - a schopné nabídnout byznysu (a nejen jemu) svá doporučení.
Tradiční přístup fungoval tak, že IT výdaje šly přes IT oddělení a datová centra poskytovala IT služby. Aktuálně jde ovšem podle Gartneru už 38 % IT výdajů mimo IT oddělení a v příštím roce už to má být více než polovina. Pokud byznys oddělení firem zjistí, že jim interně poskytované služby nevyhovují - například proto, že pomalu reagují na jejich požadavky, budou stále častěji utrácet za IT služby třetích stran.
I když ale interní IT bude fungovat dobře, zpravidla nebude schopno poskytnout všechny potřebné služby. Výsledkem tak bude v každém případě stav, kdy budou provozovatelé interních datových center donuceni zajistit schopnost propojení svých systémů k širší IT infrastruktuře. Je třeba se připravit na takové hybridní systémy.
Digitální byznys, který klade vysoké nároky na nepřerušovaný provoz, ale současně i na rychlé přizpůsobování se požadavkům trhu, přinesl stav, kdy řada firem pracuje současně ve dvou režimech rychlosti: Na jedné straně zachovávají pevné a spolehlivé jádro infrastruktury, na druhé straně budují a mění další propojené systémy tak, aby byly schopny poskytnout potřebné služby.
Analytici Gartneru tvrdí, že podobně - v režimu takzvaného bimodálního IT - budou muset fungovat i datová centra. Jak centrální stroj poskytující IT služby budou totiž muset být současně spolehlivá, ale i pružně se přizpůsobující poptávce.
Budoucnost přináší nejen ohromné množství propojených zařízení, ale také inovovanou roli datových center jako středobodu této sítě. Dosud se provozovatelé datových center soustředili na správu rizik spojených s výpadky, dostupností systémů a s možnými bezpečnostními průniky do aplikací.
Analytici Gartneru upozorňují, že i zaměření zabezpečení datových center se bude muset změnit, respektive rozšířit svůj záběr. A vypořádat se s faktem, že žádná entita nebude mít na starosti dostupnost a kvalitu služeb v celém komunikačním řetězci od začátku až do konce. Což s sebou přinese celou řadu nových výzev týkajících se garancí kvality služeb.
Proměny digitálního světa přinášejí řadu nových technologií, které je třeba spravovat odlišně od těch stávajících. Na hraně pak stojí třeba mobilní zařízení jako chytré telefony a tablety, které se sice mohou jevit na jednu stranu datacentrům vzdálená, na druhou však pro profesionální využití potřebují být efektivně spravována právě z datových center - ať už jde o konfiguraci jejich nastavení, instalace softwaru nebo zabezpečení.
Zásadní jsou ovšem proměny klasického hardwaru datových center - serverů systémů pro ukládání dat, síťových prvků i podpůrné ne-IT infrastruktury. Analytici Gartneru v této souvislosti upozorňují rovněž na nutnost pružně se přizpůsobovat změnám na trhu dodavatelů IT vybavení - s tím, jak mnozí dříve silní hráči slábnou a objevují se noví s novými, pokrokovými technologiemi a službami.
V USA spadá do kategorie označované pojmem „datové centrum“ v podstatě jakákoli místnost, ve které se nachází infrastruktura pro informační...