Finanční oddělení ani samotní finanční ředitelé (CFO) prý ještě nedokážou plně využít nejnovější technologie ke svému podnikání, čímž si komplikují život a zvyšují náklady firmy. Tvrdí to nejnovější zpráva Asociace ACCA (Asociace certifikovaných účetních). A jak podle ní lze snižovat náklady na účetní operace?
Ze zprávy, která podrobně mapovala názory finančních ředitelů z celého spektra firem (včetně takových jako Shell, Aviva, Kimberly-Clark, Deloitte a Accenture), plyne, že aktuální firemní kultura ve finančních odděleních organizací dostatečně netlačí na technologickou změnu.
Přední společnosti, které prošly technologickou změnou, se podle zprávy ACCA dosud soustředily především na cenu, efektivitu a kvalitu v transakčních financích, tedy v rutinních účetních procesech fakturace a tzv. statutárních financích pro účel správného zdanění ekonomických subjektů. Lidský faktor v transakčních financích však dosud nevymizel v míře, kterou technologie postupně umožňují.
Kateřina Benešová, ředitelka ACCA pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko, k tomu uvádí: „Problém nespočívá primárně v tom, že by technologie nebyla dostupná, ale stále tu existuje mnoho důvodů, proč finanční ředitelé zatím nedosáhli na vyšší laťku technologického vývoje. Pro většinu jsou totiž tyto technologie příliš složité a roztříštěné, navíc s několika různými systémy či ustavičnými dočasnými řešeními a doplňkovými aplikacemi.“
Podle ACCA se ovšem rýsují koncepty jako samoobslužné finance, nebo úplná eliminace lidského prvku v procesech transakčního finančnictví pomocí většího nasazení technologie. Ty však vyžadují mimo jiné změnu myšlení. Rutinní backofficové finance jsou podle ACCA schopny provádět počítače téměř zcela samostatně. Z jejího šetření prý například vyplynulo, že energetická společnost Shell byla schopna nasazením technologií zredukovat počet lidí obsluhujících finanční transakce z 1700 na 350.
Eliminace lidského prvku v transakčním účetnictví je možnost s velkým ekonomickým dopadem. Dosud byly podle ACCA náklady v rutinním účetnictví snižovány zejména prostřednictvím outsourcingu a center sdílených služeb. Samoobslužné finance však problematiku posouvají do roviny, kdy prý outsourcing vůbec nemusí být nutný.
Kateřina Benešová dodává: “Jsem zcela přesvědčena, že nasazení technologie má kromě jiného potenciál změnit i kariéru ve financích. Neboť pokud technologie čím dál víc automatizuje transakční účetnictví a pomocí vytěžování dat nám zároveň leccos řekne i o potřebách zákazníků, změní tím v podstatě samotné jádro práce finančního profesionála i schopnosti, které jsou k ní potřeba.“