I když právě začal rok 2020, kompletní ekonomická data za minulý rok ještě nejsou k dispozici, zatímco přicházejí ještě dodatky k těm za rok 2018. Tehdy, stejně jako loni, pokračoval solidní nárůst ekonomické aktivity v regionu střední a východní Evropy, který začal již v roce 2017. Platí to zejména pro Polsko, Maďarsko a Lotyšsko, kde hrubý domácí produkt (HDP) vzrostl téměř o 5 %. V ostatních zemích bylo tempo růstu nižší, zejména v Rumunsku, Estonsku a Bulharsku. Navzdory rozdílům mezi jednotlivými zeměmi se v roce 2018 držel celkový průměrný hospodářský růst v regionu na solidních 4,3 % oproti 4,6 % v roce 2017. A jak se dařilo těm nejlepším?
„Hlavními motory růstu byly soukromá spotřeba, zvýšení investic do dlouhodobého majetku a export, který byl sice méně dynamický než v předchozím období, nicméně i přes zpomalení v eurozóně stále rostl,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface ČR. V roce 2018 společnost Coface v návaznosti na několikeré zlepšení hodnocených parametrů v předchozím roce zvýšila hodnocení Chorvatska a Slovenska. Takové jsou hlavní závěry, které přináší nejnovější studie CEE Top 500 společnosti Coface.
„Z analýz vyplývá, že příznivé ekonomické prostředí pěti stovkám největších firem prospívalo, což se promítlo do vyšších výnosů,“ vysvětluje Declan Daly, generální ředitel společnosti Coface pro střední a východní Evropu. Agregovaný obrat všech 500 firem se zvýšil o velmi příznivých 9,6 % na 698 mld. eur. Výnosy se podařilo zvýšit u 78,8 % podniků zastoupených v žebříčku (oproti 80 % v roce 2017, resp. 63 % v roce 2016). „Různá úskalí však čistý zisk snížila o 1,6 % na 30 mld. eur. Nízká míra nezaměstnanosti a úbytek pracující populace vedou k nedostatku pracovních sil, což pro firmy v žebříčku představovalo nejen v každodenním provozu ale i z hlediska expanze zdaleka největší výzvu. Provozní náklady podniků zvyšuje nejen nárůst mezd, ale i růst vstupních nákladů, což v konečném důsledku vede k poklesu zisku. Zostřuje se konkurence a výsledkem je nízká marže, která zvyšování nákladů nevykompenzuje,“ uzavírá Daly.
V Polsku sídlí největší podniky regionu, jejichž celkový obrat podle zjištění poslední studie meziročně roste. Firmy na předních příčkách žebříčku Coface jsou známé již z dřívějška. Na prvním místě zůstává PKN Orlen, polský koncern zabývající se rafinací ropy a maloobchodním prodejem pohonných hmot, jemuž se obrat zvýšil o 15 %. Česká Škoda Auto (2. místo), nadnárodní ropná a plynárenská společnost MOL Hungary (3. místo) a maloobchodní společnost Jeronimo Polska (4. místo) obhájili svoje pozice z předchozího roku a výnosy rovněž navýšili.
V první desítce si udržuje silnou pozici automobilový průmysl zastoupený známými značkami, jako jsou česká Škoda Auto (2. místo), Volkswagen Slovensko (5.) a Audi Maďarsko (7.). Proti předchozímu roku si v žebříčku polepšil Volkswagen Slovensko, a to díky výraznému navýšení obratu o 37,5 %. Zvýšení výnosů, byť výrazně nižší o 1,1 %, zaznamenala i společnost Audi Maďarsko.
Na tři nejsilnější odvětví, kam spadají největší společnosti v regionu (automobilový průmysl a doprava, ropa a plyn a nespecializovaný obchod), nadále připadá téměř 60 % všech výnosů. Ke zvýšení obratu však přispěla všechna odvětví, z největší části pak energetika, automobilový průmysl a obchod.
Čistý zisk se vyvíjel příznivě jen ve vybraných odvětvích, kdy nárůst činil od 4,6 % (dřevařský a nábytkářský průmysl) do 41,9 % (nespecializovaný obchod). Odvětvím, jemuž se dařilo nejméně, bylo opět stavebnictví s čistou ztrátou 146 %, a to navzdory zvýšení výnosů o 10,6 %.
Odvětví nerostných surovin, chemikálií, zpracování ropy, plastů a farmacie je opět v čele a díky zvyšování cen ropy v prvních třech čtvrtletích roku 2018 je i největší. Zesilující napětí a obavy o světový obchod vedl v závěrečných měsících roku 2018 k poklesu cen ropy. Omezením dodávek se však organizaci OPEC a jejím členům podařilo udržet ceny nad minimem z roku 2016. Společnosti v tomto odvětví ve střední a východní Evropě však podnikají především v oborech rafinace a zpracování ropy a plynu. Díky tomu si dokázaly adaptovat rafinérskou marži a poklesem ceny „černého zlata“ příliš neutrpěly.
Automobilový průmysl a doprava o své prvenství z předchozího roku přišly. I když firmám výnosy vzrostly o 7,6 %, čistý zisk jim klesl o 11,7 %. Slabší výsledky automobilového průmyslu a dopravy oproti předchozímu roku odrážejí globální propad celého sektoru. Škodí mu cyklické zpomalení, nárůst protekcionismu a strukturální změny v průmyslu, mj. investice do inovací a změny spotřebitelského chování. Zhoršení situace v sektoru následně postihuje vývoj západoevropských ekonomik jako např. Německa, kde se výroba automobilů výrazně omezuje. Sektor i přesto zůstává zásadní ekonomickou oporou regionu.
Třetím odvětvím na stupních vítězů je tzv. nespecializovaný obchod. Stejně jako v předchozím roce byla hlavním motorem růstu v regionu CEE spotřeba domácností, která díky nízké nezaměstnanosti a růstu mezd v roce 2018 dále akcelerovala. Tento příznivý vliv solidní poptávky však oslabují problémy, kterými odvětví prochází: zvyšování mezd zaměstnanců a nedostatek pracovních sil v kombinaci s pokračující citlivostí zákazníků na ceny a ostrou konkurencí stlačují marže.
„Firmám působícím v regionu střední a východní Evropy dělají starosti omezení na straně nabídky, mj. nedostatek pracovních sil, vysoké využití kapacit, růst vstupních nákladů a dopady vnějšího zpomalení (přímé i nepřímé). Hlavním motorem růstu by měla zůstat spotřeba domácností, byť omezené zrychlování investic do stálých aktiv a oslabení exportu růst HDP srazí. Přesto se ale zpomalení projeví omezeně: společnost Coface předpokládá, že průměrný růst HDP v regionu CEE v roce 2019 oslabí na 3,6 % a v roce 2020 na 3,2 %“ dodává Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface ČR.
Čtvrtou nejvýznamnější zemí regionu je Česká republika. Na čtvrté místo ji řadí počet firem, ovšem z hlediska agregovaného obratu by se umístila o pozici výše. Ve srovnání s předchozím rokem se výnosy největších firem v ČR zvýšily o 5 % a čistý zisk o 15,5 %. Co se týče obratu, jsou české podniky velmi silné. Vedou dokonce celkové pořadí z hlediska průměrného obratu ve výši 1,505 mld. eur, což je více než 1,442 mld. eur vykázaných polskými subjekty. Průměrné skóre v hodnocení Coface @rating však u hodnocených podniků dosahuje hodnoty 6,1, což na průměr regionu nestačí.
„Automobilový průmysl a doprava má mezi předními českými podniky zahrnutými do studie tradičně silnou pozici. Na toto odvětví připadá celkem čtvrtina všech firem a 35 % obratu českých firem. V ČR byl vyroben největší počet vozidel ze všech středo a východoevropských zemí: v roce 2018 celkem 1 345 000 osobních a užitkových vozů. Na druhém místě se umístilo odvětví nerostných surovin, chemikálií, ropy, plastů a farmacie, které co do počtu podniků a jejich celkového obratu tvořilo 18,3 %, resp. 17,3 %,“ říká Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface ČR.