Na českém trhu je v současné době dostupná celá řada různých doplňků stravy a volně prodejných léčivých přípravků. Pro spotřebitele bývá obtížné se vyznat v záplavě výrobků prodávaných v lékárnách bez lékařského předpisu a zejména spolehlivě odlišit dva základní typy těchto výrobků – doplňky stravy a léčivé přípravky. Co je podmínkou jejich úspěchu?
Aby si přípravky našly své příznivce a uživatele, měly by u svých potenciálních spotřebitelů získat důvěru. Co vytváří důvěryhodnost produktů z kategorie doplňků stravy a volně prodejných léčiv? Podle nového průzkumu společnosti Nielsen, který byl realizován v únoru 2019, je to celá řada různých atributů doporučením lékařů počínaje a známým výrobcem konče. (pozn. respondenti v průzkumu hodnotili na pětibodové stupnici seznam vybraných atributů a u každého z nich označili, zda jej musí přípravky splňovat, tak aby je bylo možno považovat za důvěryhodné (1=určitě musí splňovat a 5=určitě nemusí splňovat).
Přípravek, který má budit u uživatelů důvěru, by měl být zejména klinicky testován (76 %). Tento atribut je významně důležitější pro starší generaci (55 let a výše). Dalším důležitým předpokladem důvěryhodného produktu je skutečnost, že je doporučován lékaři (65 %) nebo v lékárně (56 %). Doporučení odborníků ovlivňuje důvěru ve výrobek častěji opět u osob starších 55 let, ale také u těch s nejnižším stupněm vzdělání. Důvěru v produkt podporuje i to, že je registrovaný jako lék (64 %) a že se prodává jen v lékárně (58 %). I statut registrovaného léčiva a dostupnost pouze v lékárně je důležitější pro starší generaci a osoby s nižším vzděláním.
Vnímání důvěryhodnosti posiluje i to, že přípravek je již dlouho na trhu (54 %), že ho lidé znají (51 %) a také skutečnost, že jej vyrábí známá firma (51 %). I tyto charakteristiky zvyšují důvěryhodnost častěji u starších osob a respondentů s nižším vzděláním.
Z dalších charakteristik, které by volně prodejná léčiva a doplňky stravy měly mít, aby byly vnímány jako důvěryhodné, lze jmenovat: obsah bylinných složek v přípravku (53 %), možnost použití produktu i pro děti (49 %), zacílení pouze na jeden zdravotní problém (43 %), výroba v České republice (43 %), případně v rámci Evropské unie (39 %).
A naopak, které atributy se umístili na opačném konci škály, a teda nejsou spojovány s vnímáním a podporou důvěryhodnosti? Jedná se zejména o možnost nákupu produktů mimo lékárny (25 %), prodej přes internet (28 %), výroba mimo Evropskou unii (19 %) či prezentace ve sdělovacích prostředcích (24 %), případně jeho doporučování celebritami (12 %).
Lze konstatovat, že přípravky, které uvedené podmínky splňují, často znamenají opravdu dobrý byznys. Ostatně léčení je vždy hlavně o důvěře.