Češi v posledních 6 měsících nakupovali nejraději v hypermarketech; 44 % českých domácností uvádí, že v nich utratilo největší část svých výdajů za potraviny a drogerii. Jejich podíl nicméně meziročně mírně poklesl. Naopak diskontní prodejny zaznamenaly v meziročním srovnání výrazný nárůst, jako své hlavní nákupní místo je uvádí čtvrtina domácností. Čtyři z deseti domácností nakupují alespoň někdy podle letáků. Vyplývá to z průzkumu Shopping Monitor společnosti INCOMA GfK.
Dodejme, že obliba supermarketů podle stejného zdroje pak zůstává stabilní se 17% preferencemi, naopak menší tradiční prodejny uvádí jako své hlavní nákupní místo potravin nejméně domácností - jen 12 % - od roku 1997.
Na vypjatě konkurenčním trhu jsou podle uvedeného průzkumu stále hlavním nástrojem pro přilákání zákazníků propagační akce. Úroveň distribuce letáků maloobchodních řetězců v Česku je vysoká; 84 % oslovených domácností dostává letáky do svých poštovních schránek. Nejčastěji si respondenti vybavují letáky společností Kaufland, Lidl, Penny Market a Tesco.
Čtvrtý rok za sebou se ve výzkumu zvýšil podíl domácností, které podle letáků nakupují: v posledních 6 měsících podle nich nakupovalo 40 % českých domácností a to je zatím největší podíl respondentů za celé sledované období od roku 1997. Zároveň se ale v posledních letech také postupně zvyšuje podíl domácností, které mají na schránce žádost o nevhazování letáků - nyní je to už 12 % z nich.
Kromě tradičních tištěných letáků upozorňují řetězce na slevy stále častěji také prostřednictvím „nových médií“. Elektronické letáky řetězců si na internetu prohlíží již 12 % domácností, 7 % domácností podle nich také nakupuje.
Nejčastěji si lidé na internetu prohlíží elektronické letáky řetězců Albert, Kaufland, Lidl a Tesco. O tom, že někteří obchodníci informují o své nabídce prostřednictvím emailových zpráv, ví více než 40 % českých domácností, 11 % domácností dostává nabídky řetězců do svých emailových schránek a 4 % domácností podle nich také nakupují.
Úroveň využití internetu mezi tzv. „hospodyněmi“ (tj. osobami, které jsou v domácnosti odpovědné za většinu nákupů potravin a drogerie) je v česku relativně vysoká. Denně internet navštěvuje polovina „hospodyň“, dalších 30 % „hospodyň“ se na internet připojí alespoň jedenkrát za týden. Nejčastěji využívají internet kmenoví zákazníci hypermarketů a supermarketů, celkově vedou řetězce Billa, Interspar a Tesco. Naopak nejméně využívají internet zákazníci řetězců COOP a Penny Market.