Spotřebitelé jsou sice ochotní sdílet s firmami své osobní informace, ale výměnou za to očekávají hodnotné výhody. Zjistila to nová spotřebitelská studie IBM; souvisejícího průzkumu se zúčastnilo přes 30 000 spotřebitelů z celého světa. Ukázalo se rovněž, že zákazníci jsou ochotni sdílet i svou polohu nebo přístup k profilu na sociálních sítích.
Ve srovnání s minulým rokem se zastoupení spotřebitelů, kteří jsou ochotní sdílet s prodejci současnou polohu skrze GPS, téměř zdvojnásobilo a dosáhlo 36 %. 32 % spotřebitelů by s obchodníky sdílelo odkazy na své profily na sociálních sítích a 38 % by jim poskytlo své číslo na mobil k zasílání textových zpráv.
Přestože naprostá většina prodejců uvádí jako svůj cíl omnichannel retailing (tedy prodej pomocí mobilních, online i tradičních obchodních kanálů k zajištění propojeného a osobního přístupu k zákazníkům), zákazníci sami o něj přímo nežádají. Jednoduše podle IBM očekávají, že budou moci využít technologie ve všech oblastech života včetně nakupování. Studie IBM zjistila, že následující prvky jsou pro zákazníky nejdůležitější (v uvedeném pořadí):
Není překvapením, že spotřebitelé čím dál více nakupují online. V roce 2013 84 % respondentů uvedlo, že provedli svůj poslední nákup (mimo potravin) v kamenném obchodě. V tomto roce se jejich počet snížil na 72 %. Překvapivě za tímto trendem nestojí „showrooming” - proces, kdy si spotřebitel zboží prohlédne v obchodě, ale nákup provede na internetu. Přestože takto postupovalo více respondentů než loni (8 % namísto loňských šesti), jen 30 % všech online nákupů vycházelo z showroomingu, což představuje oproti loňským 50 % výrazný pokles. 70 % online nákupů provedli nakupující, kteří směřovali přímo na web.
Základní zjištění průzkumu ale říká jasně: Zákazníci s vámi chtějí komunikovat, ale podle svých pravidel. A pokud vám sdělí osobní informace, pak za to očekávají odměnu.