Založení a provozování e-shopu se zdá být snadné, ale daleko náročnější disciplínou je založení úspěšného e-shopu - a jeho úspěšné provozování. Jak na to? Právě tuto otázku si položili organizátoři semináře Jak svému e-shopu zajistit úspěch, který se včera konal u náměstí Míru v Praze - a zde jsou konkrétní odpovědi, které na semináři zazněly.
Radek Hudák ze společnosti Shoptet se v úvodu akce mimo jiné věnoval důležitým technologiím pro start a rozvoj e-shopu nebo aktivitám, které jsou důležité při a po spuštění e-shopu. V úvodu zmínil, že letošní obrat tuzemských eshopů bude činit odhadem 140 miliard Kč - a poté už nabídl řadu tipů, jak si z této částky ukrojit svuj díl. Upozornil, že při vývoji e-shopu na open source produktu přes agenturu je třeba počítat s cenou 50 až 200 tisíc Kč, vývoj na zakázku přijde řádově na statisíce až miliony, zatímco pronájem eshopu přijde na stokoruny nebo několik málo tisíc Kč měsíčně. Vybraný systém by v každém případě měl být kompatibilní s českým právem - s podporou EET, GDPR, více sazeb DPH apod. a měl by podporovat potřebné platební metody, vhodné metody dopravy nebo propojení s vaším účetním systémem. Pozor je třeba si dát i na podporu systému pro populární marketingové nástroje od Heureky po Facebook. A chybět pochopitelně nesmí ani kvalitní podpora přístupu z mobilních telefonů.
Karel Lyčka ze společnosti Zásilkovna se následně věnoval tématu efektivní a spolehlivé dopravy zboží, a to včetně otázky, jak se vyhnout chybám při přípravě a balení zboží nebo jaké jsou zahraniční trendy v dopravě zboží a jak dopravovat své zboží za hranice ČR. Upozornil například, že je třeba si ohlídat, aby přepravce zvládl i nejvyšší sezónu, především Black Friday a předvánoční čas - a vědět, jaké si v těchto obdobích případně bude účtovat příplatky. Rovněž je vhodné vyjít vstříc různým preferencím různých klientů - na doručení domů, na odběr z výdejního místa apod. A v neposlední řadě je třeba vyhnout se chybám při balení - balík musí například vydržet pád z jednoho metru a při recyklaci krabic je nutno odstranit veškeré starší nálepky a čárové kódy. A mimochodem, víte, do jaké částky je vaše zásilka u kterého dopravce pojištěna? Na závěr zazněly i tipy pro export do zahraničí.
Seminář Jak svému e-shopu zajistit úspěchKamil Pavlíček ze společnosti Unifer poté zaměřil pozornost účastníků na marketing e-shopu - jak ho brandovat a čeho se při jeho propagaci vyvarovat. Zdůraznil například, že je užitečné rozšiřovat zdroje návštěvnosti i mimo ty běžné a tvořit komunitní stránky. A když už lidé do eshopu přijdou, měli by najít, co hledají - nejen díky dobré struktuře kategorií, ale i díky kvalitnímu našeptávači ve vyhledávání. Připomněl, že první dojem je u e-shopu zásadní, stojí ale za to investovat i do příjemných překvapení - například do pěkného balení. Doporučil rovněž zamyslet se nad hodnotou zákazníka prostřednictvím RFM (recency, frequency, monetary value) modelu a podle toho plánovat a vyhodnocovat marketingové aktivity.
Patrik Schober z Pram Consulting v následující přednášce vysvětloval, jak se dostat do médií. Zaměřil se na základy PR eshopu a na komunikaci s novináři a influencery, ale i na konverzi komunikačních kampaní a na komunikační model PESO. Připomněl mimo jiné, že jsou k dispozici placená média, například prostřednictvím inzerce, média, kde si pozornost zasloužíte, například zajímavými informacemi ze svého oboru, sociální média a také vlastní média - například blog. A výstupy v těchto médií je vhodné kombinovat. V rámci PR je dnes třeba oslovovat nejenom klasická média, ale i blogery a influencery. Upozornil rovněž, že běžné jsou dnes integrované kampaně zahrnující tiskovou zprávu, video, rozhovory, infografiku, blog, seminář, newsletter apod.
Veronika Špornová z AZ Legal se poté věnovala právním otázkám provozu e-shopu. Zaměřila se mimo jiné na Zákon na ochranu spotřebitele a na práva spotřebitele, na pravomoci České obchodní inspekce, ale i na EET, GDPR a další zákony, které se dotýkají byznysu s e-shopem. Upozornila například na dostupnost mnohých vzorových obchodních podmínek na internetu, u nichž ale doporučila vždy zkontrolovat, že obsahují všechny náležitosti, jinak hrozí zařazení na seznam nespolehlivých e-shopů ČOI, což může být likvidační. Varovala před překvapivými ustanoveními obchodních podmínek, protože ta jsou neúčinná. A také před opomenutím poučit zákazníka o možnosti odstoupit od smlouvy do 14 dní, protože pak se lhůta prodlužuje na rok a 14 dní. Upozornila i na informace, které lze a které není vhodné u prodávaných produktů uvádět, a na další zákoutí legislativy.
Václav Kos z Expan.do se poté věnoval problematice expanze e-shopu do zahraničí. Upozornil například na legislativní úskalí prodeje do zahraničí nebo na možnosti efektivního řešení dopravy a porovnal také výhodnost vlastního řešení a eshopu na Amazonu. Zmínil především země, které jsou pro expanzi nejzajímavější, přičemž vyzdvihl potenciál Polska a Rumunska, upozornil na přínosy harmonizace práva v EU i na zjednodušení logistiky. Věnoval se rovněž otázkám cenové analýzy, srovnání vlastní nabídky se zahraniční konkurencí. Z praktických záležitostí nevynechal ani některé právní otázky nebo regulace ve specifických oblastech, jako jsou produkty pro zdraví a krásu. Řeč byla rovněž o limitech pro registraci k DPH v jednotlivých zemích EU. Na závěr se pak detailněji věnoval možnostem expanze do Německa.
Na semináři pochopitelně zazněla i spousta dalších užitečných informací a odehrálo se také několik zajímavých diskusí mezi účastníky a přednášejícími.
Spolupořadatelem semináře byl magazín OnBusiness.cz, další zajímavé semináře najdete na stránkách druhého z pořadatelů, How2Base - zde.
Připravujeme pro vás také sestřih videa ze semináře.
Záznam přednášek si již brzy budete moci prohlédnout na odkazu, který zde zveřejníme.