Malé firmy tvoří převážnou část tuzemského podnikání. Ty do devíti zaměstnanců v Česku tvoří zhruba 95% podíl všech podniků a konkurence v řadě oborů je tak velmi vysoká. Rozjet podnikání na zelené louce proto – pokud nepřicházíte s převratnou službou nebo zcela novým typem produktu – nebývá zrovna jednoduché. Podívejte se na pět tipů, které vám mohou pomoci propagovat vaše výrobky a služby.
Podle statistik se po lokálních podnikatelích a jejich produktech dívá na internetu kolem 90 procent zákazníků. Zaspat v tomto ohledu je proto pro rozjezd podnikání výrazným krokem zpět. „Každá firma, nehledě na to, jak je velká nebo čím se zabývá, by měla mít vlastní webové stránky. Každý web by vždy měl obsahovat alespoň základní informace o společnosti a jejích produktech. Do začátku by se mělo minimálně jednat o kontaktní údaje, otevírací či pracovní dobu a přehled nabízených služeb a produktů,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům.
S webem by se pak mělo s postupem času pracovat dále. Jak se bude podnikání rozjíždět, měl by se živnostník nebo firma soustředit zejména na kvalitní a unikátní obsah, který mu pomůže objevovat se na lepších pozicích ve vyhledávačích na internetu. To jde ruku v ruce s využitím nástrojů SEO – Search Engine Optimalization neboli optimalizace pro vyhledávače. Jedná se o vytváření a úpravu webových stránek takovým způsobem, aby ve vyhledávačích přirozeně, organicky získaly lepší pozici.
V začátcích podnikání, nemá-li tedy živnostník za zády nějakého sponzora, se peníze vložené do propagace firmy nedají rozhazovat na všechny strany. Mezi levnější, ale zároveň nejúčinnější formy marketingu přitom patří e-mail marketing. Podle průzkumu, který v roce 2018 realizovala agentura IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), využívá e-mailing jako nástroj propagace celých 81 % dotázaných. „Správně nastavená komunikace vede nejen k prodejům a získávání dalších zákazníků, ale také k budování vztahů mezi firmou a jejími klienty,“ říká Kateřina Fišerová, manažerka aplikace SmartEmailing.
Základem pro úspěšný e-mail marketing je samozřejmě kvalitní databáze kontaktů a zajímavý obsah. Vybudovat databázi na začátku podnikání nebude zrovna jednoduché, ale práce na ní se vyplatí. Do začátku si podnikatel bude muset vystačit – pokud již databází nedisponuje z předchozích aktivit – s kontakty na své známé a obchodní partnery. Získat další kontakty mu pak pomůže přihlašovací box vhodně zakomponovaný na webové stránky, do e-mailingu poté bude samozřejmě zahrnovat také své první klienty.
On-line propagace je jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak o sobě dát vědět. Vedle e-mailingu patří mezi levnější, ovšem velmi účinné formy propagace práce se sociálními sítěmi. Firemní profily na sociálních sítích Facebook, LinkedIn, Twitter nebo Instagram umožní nejen větší zviditelnění, ale zároveň se jedná o další kanál, kterým lze s klienty napřímo komunikovat. Propagace vhodně zvoleného příspěvku na sociální síti Facebook může například za pár stokorun oslovit řady potenciálních klientů. Cílení takových příspěvků je navíc velmi přesné a lze je tak snadno zaměřit jen na konkrétní cílovou skupinu, ať již co do věku, vzdělání, nebo třeba bydliště.
Přestože on-line marketing je dnes hlavním tahounem, off-line formáty mají stále své příznivce a využití. Zejména u lokálních podnikatelů, kteří působí mimo české metropole, ať již v malých městech, nebo obcích, dává jejich zařazení do marketingového mixu velký smysl. Reklama v lokálních novinách nebude ve srovnání s inzercí v celostátních denících či oborových magazínech tak finančně náročná. Za přijatelných nákladů lze pak využít i outdoorové reklamy. I zde platí, že za venkovní reklamu živnostník nezaplatí tolik, jako za billboard u dálnice nebo v krajském městě. A pokud cílí právě na místní obyvatele, může být tento způsob propagace velmi efektivní.
Vedle on-line a off-line reklamních formátů a propagace na vlastním webu lze využít též takzvaný networking, tedy osobní propojování s potenciálními obchodními partnery a klienty. „Může se jednat o různá oborová setkání – ať již pravidelná, nebo jednorázová –, na nichž se setkávají podnikatelé z provázaných oborů, či různé přednášky a školení pořádaná nezávislými odborníky nebo pod záštitou například podnikatelských asociací a hospodářských komor. Účastí na takových akcích podnikatel udržuje kontakt s obchodními partnery i zákazníky, a zároveň svou síť neustále rozšiřuje,“ popisuje Jemelka.