Snadno dostupný správce, rychlé řešení závad a elektronicky zabezpečené vstupy a prostory. To jsou podle průzkumu společnosti 2N z března 2019 nejatraktivnější benefity spojené s bydlením v bytových domech. Hlavním parametrem pro výběr bytu je ale cena (97 %), následují velikost a rozvržení bytu (92 %) a lokalita i občanská vybavenost v okolí (91 %).
Výzkum tedy nepřinesl žádné zásadní překvapení. Cena je velmi důležitým parametrem při nákupu nemovitosti, vše ostatní se jí zpravidla do značné míry podřizuje.
V druhé části výzkumu měli lidé vyhodnotit, jak atraktivní by pro ně byly další jednotlivé služby a výbava bytového domu. Na prvním místě se umístila snadná dostupnost správce objektu a rychlé řešení závad, která je atraktivní pro 77 % respondentů, na druhém místě elektronické zabezpečení domu (kamerový systém, zabezpečení vstupů a společných prostor) se 73 % respondentů, snadná audio a videokomunikace s příchozími s pomocí interkomu (59 %) a až pak atraktivní a užitečné společné prostory domu (59 %) a vlastní recepce s nepřetržitou službou (26 %).
„Český výzkum potvrzuje globální trendy související se zvyšujícími se nároky na inteligentní zabezpečení a správu bytových domů. Lidé se při nákupu či pronájmu bytu sice stále ještě rozhodují podle základních kritérií, jako jsou cena, velikost a okolí, vzniká ale poptávka po vyšší úrovni služeb a výbavy,“ říká Tomáš Vystavěl, Chief Product Officer ve společnosti 2N Telekomunikace.
„Jako jasný benefit lidé vnímají elektronické přístupové a zabezpečovací systémy, ještě více pak operativní a spolehlivou správu domu. To ukazuje, že developeři a majitelé bytových domů by měli uvažovat, jak využít nových komunikačních a síťových technologií umožňujících přístup online, automatické upozorňování na události a vzdálené řešení servisních a správních úkolů. Podobně jako mluvíme o inteligentní domácnosti, začne se mluvit o inteligentních bytových domech.“
Podle Vystavěla bude mezi nové trendy v této oblasti patřit například využívání chytrého telefonu, který umožní obyvatelům otevírat domovní dveře nebo komunikovat s hosty, kteří žádají o vstup do domu. Trendem jsou také integrace domovních elektronických systémů v síti a vzdálená konfigurace a správa zařízení – to se týká například přístupových jednotek u dveří a výtahů nebo kamerového systému a dveřních interkomů.