Na jednotném trhu EU pravidelně nakupuje na internetu víc než 250 milionů lidí. Ve změti předvánočních nabídek různého zboží – od seriózních po podvodné – je dobré znát klíčová doporučení pro bezpečné online nákupy nejen doma, ale i jinde v Evropě či ve světě. Web v češtině dnes už nutně neznamená českého obchodníka a prověřit si základní parametry nákupu trvá chvilku, upozorňuje Evropské spotřebitelské centrum, působící při České obchodní inspekci.
„Důležité je umět si rychle prodejce prověřit, pokud s ním spotřebitel dosud neměl žádnou zkušenost. K tomu lze využít praktický návod na webu www.evropskyspotrebitel.cz/podvod, kde jsou mimo jiné i odkazy na obchodní rejstříky zemí EU a upozornění na podezřelé požadavky na způsob platby,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR. Díky návodu lze také zjistit, kdy, kde a kým byla doména internetového obchodu založena. Bylo to nedávno na ostrově v Tichomoří? Pak to pro vánoční nákupy nemusí být správná volba.
Podle Tomáše Večla nezabere moc času ujistit se, že podnikatel na webu uvádí své jméno a úplné kontaktní údaje o sobě, včetně poštovní adresy, tak jak ukládají předpisy, aby spotřebitel věděl, s kým jedná. Podnikatel má také povinnost uvést informaci o lhůtě na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, která je u nákupů v celé Evropské unii 14 dní. Toto pravidlo má výjimky, nevztahuje se na již rozbalené videohry či cédéčka, nebo na rezervaci cestovních a ubytovacích služeb.
„Spotřebitel také musí aspoň v základu vědět, s čím souhlasí, když uzavře kupní smlouvu. Proto by si vždy měl přečíst podmínky platné pro jeho objednávku. Pokud je prodejce seriózní a chová se transparentně, nemělo by ověření zabrat víc než pár minut. A ty stojí za to věnovat, než člověk odešle třeba pár tisíc korun,“ uvádí Večl.
Řada zahraničních prodejců se zaměřuje na český trh tím, že svůj e-shop mají i v české verzi. „Pokud jde o prodejce z jiné země Evropské unie, pak se spotřebitelé zpravidla mohou spolehnout na stejná práva, na která jsou zvyklí při nákupu u českého obchodníka, tedy na dvouletou záruku a podobně. Obracejí se na nás ale i lidé, kteří si mysleli, že nakupují na českém e-shopu, ale prodávající sídlí v jihovýchodní Asii, zaslal nekvalitní zboží a nechce vyřídit reklamaci,“ upozorňuje Tomáš Večl.
Evropské spotřebitelské centrum bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu, a to mimosoudní cestou. Více praktických informací o právech spotřebitelů při nakupování na jednotném trhu jsou dostupné na webu ESC ČR www.evropskyspotrebitel.cz.
Pokud prodáváte do zahraničí, je samozřejmě třeba počítat s podmínkami, které na zahraniční obchodníky kladou země, kam prodáváte. A s tím, že pokud podmínky nesplníte, i v zahraničí se do věci může vložit nějaká organizace informující a chránící spotřebitele.