Britské obchodníky s uměním zmítá nejistota. Zatímco o dlouhodobějších následcích odchodu z EU na ekonomiku Velké Británie se vedou diskuze, rozhodnutí britských voličů už má reálný dopad. Britští obchodníci s uměním hlásí menší zájem o umělecká díla. Výjimkou jsou investiční šperky, jejichž prodeje naopak rostou. Tvrdí to zpráva společnosti ALO Diamonds.
První viditelnou známkou, že britský trh s uměním nečekají nejlepší časy, byla podle zprávy významná dražba, kterou ve své londýnské centrále pořádala hned první pondělí po zveřejnění výsledků z hlasování o brexitu známá aukční síň Phillips. Aukce současného umění včetně děl z 20. století vynesla prodeje jen za 11,9 milionu liber. Srovnatelná dražba z června 2015 přitom vygenerovala 18,2 milionu liber.
Za současným poklesem zájmu o umění mohou stát obavy Britů nad budoucí ekonomickou situací. Investoři se soustředí hlavně na aktivity, které by jim pomohly snížit ztráty z propadu libry i akcií. Podle průzkumu webu Paiam.org, který sdružuje odborníky poskytující poradenství o trhu s uměním, si 58,2 % dotázaných myslí, že brexit bude mít negativní dopad na prodeje uměleckých děl ve Spojeném království.
Oslabení libry i zájmu Britů o umění může podle analytiků způsobit trend, kdy budou aukční síně i majitelé uměleckých předmětů chtít prodávat některá hodnotná díla raději v New Yorku než v Londýně. Na rozhodování budou mít vliv turbulence na devizových trzích i nejistota ohledně budoucího vývoje.
Zatímco prodeje uměleckých děl v Británii zažívají ochlazení, výjimkou jsou podle zprávy investiční šperky. Jejich prodeje ve Spojeném království rostou.
„O investiční klenoty je v současné době nebývalý zájem. Prodeje jsou znatelně vyšší než před brexitem,“ uvádí Mark Johnson, majitel internetového obchod SerendipityDiamonds.com. Investiční šperky jsou fenoménem posledních let, a to nejen v Británii. Investoři je pořizovali během globální ekonomické krize a nárůst prodejů kolem 20 % vykazovala podle zprávy i řecká klenotnictví poté, co bylo medializováno, že země čelí závažným ekonomickým problémům.
„Investiční klenoty jsou založené na nejkvalitnějších drahokamech, jejichž cena dlouhodobě roste, protože množství těchto vzácných přírodních kamenů je na naší planetě omezené. Necelé tři čtvrtiny prodávaných investičních šperků obsahují diamanty. Velkou výhodou je, že jejich cena na světových trzích dlouhodobě roste a negativně ji neovlivňují propady cen akcií, ropy či dalších komodit. Cena kvalitních větších diamantů jen v rozmezí let 2010 a 2015 vzrostla o 54,5 %,“ dodává Alojz Ryšavý, klenotník a majitel ALO diamonds.
Podle ekonoma Dona Thompsona, profesora York University v Torontu, budou minimálně dva roky britskému trhu s uměním kvůli přípravě Británie na odchod z EU vévodit dva jasné trendy. Hlavní segment trhu, díla středně a méně známých autorů, bude zažívat útlum a nový umělci to rozhodně nebudou mít lehké. Pokud se něco bude prodávat, zájem kupujících se bude přesouvat k nejznámějším a nejuznávanějším autorům a tradičním stylům. Tyto nákupy budou realizovány jako investice, kde se očekává zhodnocení.
Podle společnosti TEFAF pořádající nejprestižnější veletrh s uměním na světě je britský trh s uměním a starožitnostmi, měřeno aukčními prodeji, největší v Evropě. V roce 2015 tvořil 19 % celosvětových prodejů. Druhý největší evropský trh má s velkým odstupem od Spojeného království Francie s 5% podílem.