Nový občanský zákoník ukládá e-shopům, aby vracely poštovné v případě, že zákazník v prvních 14 dnech odstoupí od kupní smlouvy. Některé e-shopy si povinnosti vykládají ale jinak a peníze si nechávají. Spotřebitelská organizace dTest prověřovala obchodní podmínky českých e-shopů a ve dvou případech podle svých zástupců zjistila, že provozovatelé internetových obchodů obcházejí zákon. Jak?
Zástupci dTestu upozorňují spotřebitele, že koupí-li si zboží ve svém oblíbeném e-shopu a poté zjistí, že nevyhovuje, lze jej do 14 dnů vrátit a požadovat zpět vše, co bylo zaplaceno, tedy i poštovné. „Nová právní úprava říká, že náklady na dodání musejí být zákazníkovi vráceny jen do výše nejlevnějšího způsobu dopravy, který provozovatel e-shopu nabízí. Nejčastěji to bude obyčejné poštovné při platbě předem,“ vysvětluje Miloš Borovička, právní poradce dTestu. Například výdaje za dopravu dražším kurýrem nám tedy prodávající nemusí vrátit v plné výši. Vrátí pouze cenu obyčejného poštovného.
Nová právní úprava svádí podle dTestu ke svérázným výkladům. Zákoník hovoří o nákladech na dodání - a některé e-shopy za nejlevnější způsob považují vyzvednutí na pobočce. Takový výklad je podle dTestu obcházením zákona.
„Dodat znamená dopravit a odevzdat, nikoliv nechat ležet a čekat, stačí otevřít slovník,“ říká Miloš Borovička a dodává: „Zákazník má vždy právo na vrácení nejlevnějšího poštovného, které prodejci zaplatil. Princip nakupování na internetu spočívá v dopravování zboží, zákazník ze severní Moravy by asi příliš neocenil, že si zboží může vyzvednout zdarma na centrále v Praze.“ Takovéto obcházení zákona objevil dTest podle svých zástupců v obchodních podmínkách známého internetového obchodu alza.cz a e-shopu obchody24.cz.
Dalším trikem, jak nevrátit zákazníkovi všechny peníze, mohou být i různé servisní poplatky, které si obchod účtuje za uvedení zboží do původního stavu. Zákazník však odpovídá za snížení hodnoty zboží pouze v případě, že jej během 14 denní lhůty používá jinak než je nutné k jeho vyzkoušení. Účtovat paušální servisní poplatky je tedy podle dTestu nezákonné a zákazník je platit nemusí.
dTest během průzkumu obchodních podmínek e-shopů zaznamenal i vstřícné kroky nad rámec zákonných povinností: „Mile nás překvapilo několik internetových obchodů, které lhůtu na odstoupení od smlouvy prodlužují na 30 dní,“ uzavírá Borovička.