Zadavatelé internetové display reklamy využili v listopadu 2015 inzertní prostor v celkové ceníkové hodnotě 740 milionů korun, což v porovnání s říjnem představuje 13% vzestup. Největším zadavatelem byl internetový obchodník Alza.cz. To odpovídá i informacím o produktech, o které mají Češi v uvedeném předvánočním období největší zájem.
Údaje o objemu internetové reklamy vycházejí z projektu AdMonitoring, který pro Sdružení pro internetový rozvoj zajišťuje společnost Nielsen Admosphere, realizátor českého peoplemetrového projektu. AdMonitoring je postaven na třech pilířích: na deklaracích zapojených médií, na nezávislém (robotickém) monitoringu internetových médií a na zpětných kontrolách mediálních agentur.
Jak už bylo zmíněno v úvodu, na vrcholu žebříčku zadavatelů se umístil internetový obchodník Alza.cz, který dle AdMonitoring v listopadu využil reklamní prostor v hodnotě 37,3 milionů korun. Na druhé příčce skončila s inzercí v hodnotě 18,1 milionů společnost Porsche Česká republika a na třetí pozici se umístil další internetový obchodník, Internet Mall, s reklamním prostorem v hodnotě 17,9 milionů korun.
A zde už je TOP 10 provozovatelů, jejichž reklamní prostor zadavatelé využívali. V rámci této skupiny se v listopadu vystavila online inzerce v ceníkové hodnotě 691 milionů korun. První pozice patří Seznam.cz (314 589 000 Kč), následují MAFRA (66 649 000 Kč), Economia (66 286 000 Kč), FTV Prima (49 733 000 Kč), Mladá fronta (45 717 000 Kč), CZECH NEWS CENTER (32 652 000 Kč), Allegro AdMarket (30 984 000 Kč), CET 21 (30 128 000 Kč), AdActive.cz (30 062 000 Kč), Impression Media (24 258 000 Kč). (Vše dle zdroje AdMonitoring – SPIR/Nielsen Admosphere, 10/2015 - 11/2015).
Prvnímu místu mezi zadavateli reklamy odpovídá i struktura zájmu zákazníků o zboží, které plánují jako vánoční dárky. Pod vánočním stromečkem letos nebudou chybět každoroční evergreeny, jako jsou chytré telefony, počítače nebo herní konzole. Podle prodejní sítě Expert Elektro si Češi budou často nadělovat i elektroniku a domácí spotřebiče ve spojení se zdravím a životním stylem, celkově očekává až 15 % nárůst tržeb oproti loňsku.
Lidé se dle stejného zdroje letos budou obdarovávat také kuchyňskými spotřebiči, které přispívají ke zdravé přípravě potravin. „Nejde ani o to, že by vyšší poptávka byla dána jen tím, co lidé během svátků zanedbají. Nárůst v prodejích domácích pekáren, parních hrnců nebo multifunkčních mixérů je dlouhodobý a stále roste. Letos by měly být prodeje tohoto zboží zásadně růst,“ uvedl Ladislav Pospíšil, ředitel marketingu a nákupu Expert Elektro, podle kterého roste výrazně zájem například o elektrické zubní kartáčky, holící a depilační strojky nebo elektrospotřebiče na úpravu vlasů.
„Vánoce budou štědřejší i z toho důvodu, že ekonomika roste a domácnosti mají větší chuť a nebojí se utrácet. Odhadujeme, že naše tržby porostou až o patnáct procent,“ doplnil Pospíšil.
Zájem zákazníků a objem internetové reklamy jsou spojené nádoby. Očekávaný růst útrat dárců vedl nepochybně i obchodníky k vyšším investicím do internetové reklamy, aby na trhu získali co největší podíl.