Internetová ekonomika, tedy ta část ekonomiky, která je založená na využití internetu, se v rostoucí míře podílí na výkonech českého hospodářství: Přináší benefit v podobě přidané hodnoty cca 350 mld. Kč, vytváří 6,3 % pracovních míst a má dvojnásobnou produktivitu práce proti jiným odvětvím. Vyplývá to ze studie Česká internetová ekonomika, kterou pro Sdružení pro internetovou reklamu studii vypracovala poradenská společnost EEIP.
Význam internetové ekonomiky je však podle SPIR podceňován ze strany státní správy a nedostatečně zohledňován při tvorbě strategií rozvoje ekonomiky. To prý může bránit modernizaci a vést k zaostávání ČR v oblastech produkce a služeb s vysokou přidanou hodnotou.
„Studie jasně ukazuje, že internet je příležitost pro všechny a že českému hospodářství přináší mnoho pozitivních efektů. Věříme, že zjištěná fakta probudí v zástupcích státu větší chuť zaměřit se na další rozvoj této klíčové a perspektivní oblasti ekonomiky,“ komentuje zveřejněné ukazatele Ján Simkanič, předseda výkonné rady SPIR.
Jádro internetové ekonomiky zahrnující činnosti bezprostředně spojené s internetem tvoří podle studie přibližně 3 % HDP České republiky (cca 115 mld. Kč). Internet jako průřezová technologie ovšem prostupuje do čím dál více oblastí, významně šetří pracovní náklady a zvyšuje produktivitu práce napříč celou ekonomikou. Snížením nákladů vlivem e-commerce, optimalizace vnitřních procesů organizací, zjednodušením přístupu k informacím a on-line reklamě internetová ekonomika přináší benefit v podobě přidané hodnoty, která se prý promítá v jiných odvětvích ekonomiky ve výši 8,2 – 9,5 % HDP.
Internet má také pozitivní vliv na zaměstnanost v ČR. V oblasti IT služeb a specialistů zaměstnává 2,5 % pracovníků a multiplikačním efektem v dalších odvětvích vytvořila 316 500 pracovních míst a na celkové zaměstnanosti v ČR se podílí 6,3 %.
Internet podle studie již nějakým způsobem využívají téměř všechny firmy působící u nás. Produktivita práce v ICT sektoru je 2x vyšší než je tomu v jiných odvětvích, roste objem obchodních transakcí prováděných online, internetová reklama je také nejdynamičtější formou inzerce.
Ne vše je však u nás přes tyto pozitivní indikátory v digitalizačních trendech pozitivní. V mezinárodním srovnání zaostávají české domácnosti ve využívání internetu za Evropou, pokrytí vysokorychlostním internetem je v některých regionech a zejména venkovských oblastech naprosto nedostatečné, v ČR je stále poměrně nízká obecná internetová gramotnost a představitelé státní správy projevují vůči internetu pasivní až odmítavý postoj.
Odborníci podle SPIR vyčítají představitelům státu nedostatek vize a koncepce, nedostatečnou legislativu a personální obsazení důležitých úřadů. Varují přitom, že nedostatečný zájem o přínosy a vývoj internetové ekonomiky u nás může vést ke ztrátě inovačního potenciálu a mezinárodní konkurenceschopnosti ČR.
Studie vychází ze sekundární analýzy externích a interních dat v kombinaci s konzultacemi s významnými představiteli firem z českého internetového prostředí. Jejími hlavními cíli jsou odhad velikosti internetové ekonomiky v ČR, popis jejího významu v rámci českého hospodářství, identifikace vývojových trendů a bariér dalšího rozvoje a formulace doporučení k problémovým okruhům.