Růst čínské ekonomiky zpomalil - z dvojciferných čísel na jednociferná, většina z nás by se – navzdory viditelným výjimkám - v této zemi zřejmě nechtěla inspirovat při budování funkčního modelu společnosti, ale navzdory těmto faktům Čína bezpochyby v řadě ohledů inspirativní zemí je. Analytici IDC vydali zkraje letošního roku deset předpovědí týkajících se technologií v Říši středu a některé z nich mohou být zajímavé i pro nás...
Analytici mimo jiné upozorňují, že čínská vláda připravila řadu pravidel, která mají výrazně podpořit vznik takzvaných chytrých měst. Zatímco dosud v investicích do této oblasti dominovaly veřejné aktivity, nyní by měly výrazně větší roli hrát i soukromé prostředky a iniciativy. Rozsáhlé nasazení informačních technologií by mělo přinést významné zefektivnění řady činností a zpříjemnit život ve městech.
Další významnou skupinou technologií, s chytrými městy úzce související, která se má v příštích letech v Číně prosadit, jsou ty, týkající se takzvaného internetu věcí (Internet of Things, IoT). V roce 2020 by měla mít Čína podle IDC 5,5 miliardy IoT terminálů, což by měla být cca pětina všech takových zařízení instalovaných na celém světě. S využitím IoT souvisí také, mimo jiné, předpokládaný rychlý rozvoj využití cloudu. Společně s ním IoT umožní lepší analýzy potřeb uživatelů a jejich snazší uspokojování. Mimochodem: Internet věcí je aktuálně skutečně velmi populárním termínem a pro získání přehledu o tom, co nabízí, doporučuji právě vycházející speciál o IoT v našem sesterském magazínu BusinessIT.
Čínští spotřebitelé pak podle analytiků IDC budou stále častěji od svých koncových IT zařízení očekávat také zábavné funkce – a tomu se zřejmě budou muset přizpůsobit jak výrobci těchto produktů, tak organizace, které jejich prostřednictvím chtějí se spotřebiteli komunikovat. Co to přinese v praxi? Prý zřejmě hlavně zájem o produkty podporující činnosti, jako je pořizování selfies, hraní her apod.
Shrnuto a podtrženo: Firmy budou stále lépe znát preference potenciálních zákazníků, budou na trh uvádět stále zábavnější produkty a mnohé nové produkty v sobě budou propojovat fyzický svět s tím virtuálním. Což od nich budou spotřebitelé také stále častěji očekávat. Co byste říkali třeba kartáčku na zuby, který bude analyzovat stav vašeho chrupu a prostřednictvím aplikace v mobilu vám nabídne přehledné – a zábavné, ovšem – statistiky? Že to je už moc?
Ať už se na to díváte jakkoli, jedna věc je jistá: Vždy stojí za to zamyslet se nad tím, jakým směrem se věci vyvíjejí, a pokud je ten směr z vašeho pohledu pozitivní, zvážit, jak se mu přizpůsobit ve vlastních produktech. Nejen v Číně. A nejen na začátku nového roku, samozřejmě...
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz