Při budování vlastního byznysu se mnohdy vyplatí nahlédnout k sousedům – inspirovat se tím, co dělají dobře a pokud možno se vyvarovat toho, co je nevede správným směrem. Nejinak je tomu v oblasti provozování informačních technologií. My jsme se tentokrát zeptali mimo jiné na to, jaké trendy v oblasti datových center vidí dnes jejich provozovatelé i dodavatelé v České republice.
Datové centrum. Foto: IBMPřed cca rokem a půl oznámila společnost Seznam.cz, že hodlá vybudovat vlastní datové centrum v Horních Počernicích. Během deseti let do něj chce investovat až 200 milionů korun. Důraz je přitom podle zástupců firmy kladen na ekonomickou návratnost projektu, lepší kontrolu nad použitými technologiemi a snížení negativních ekologických dopadů.
Právě v těchto dnech má probíhat stěhování stávající infrastruktury Seznamu do nových prostor a v květnu má dojít k ostrému spuštění datového centra. Finanční úspory z provozu vlastního datového centra mají být patrné již v druhém roce provozu, celková návratnost je plánována v horizontu 6 – 8 let. Kapacita datového centra je podle zástupců Seznam.cz 2 x 4000 serverů.
„Hlavním provozním nákladem pro nás bude elektrická energie, kterou budeme poprvé v historii nakupovat sami za velkoobchodní ceny v objemu více než 3 GWh ročně,“ vysvětloval při startu projektu Marek Leš, manažer datových center Seznam.cz. Plánováno je PUE 1,2. Pro chlazení je využita technologie free-coolingu a teplých uliček, jejímž základním principem je oddělení teplého a studeného vzduchu tak, aby se vzájemně nemíchaly.
Pro menší firmy je ovšem výhodnější využívat služeb provozovatelů datových center, nikoli budovat infrastrukturu vlastní. Jaké trendy vnímají právě provozovatelé datových center a jejich dodavatelé?
„Mnoho firem a institucí si začíná uvědomovat, že provozování vlastních datových center je mnohdy finančně náročnější, než pronájem profesionálně připravených prostor. Rovněž hraje důležitou roli hledisko bezpečnosti. Vidíme poptávky od subjektů, které v minulosti o přesunu infrastruktury do profesionálních datových center nikdy neuvažovaly,“ shrnuje aktuální trendy Miloš Mastník, ředitel pro Obchod a marketing společnosti ČD – Telematika.
Podle Mastníka nyní zákazníci kladou také mnohem větší důraz na kybernetickou, ale i fyzickou bezpečnost datových center. S příchodem nových technologií podle něj přirozeně roste i jejich energetická efektivita. To pak v praxi znamená i snižování koeficientu PUE (Power Usage Effectiveness) a tedy i nižší náklady na energii.
"Prodej služeb serverhousingu dnes není jen prodejem anonymního místa v chladné, temné místnosti. Současný zákazník je poučený. V Coolhousingu hledá férový lidský přístup, jasně definované služby bez skrytých podmínek a rozumné ceny bez rizika dodatečného připlácení například za množství přenesených dat či zbytečně vysokých smluvních paušálů na nikdy neodebranou elektřinu. Většina zákazníků samozřejmě ocení nastavení smlouvy dle skutečného příkonu serveru i s rezervou pro případné nárazové zvýšení stejně jako jasné vysvětlení například agregace konektivity spíše než nenadálá překvapení," komentuje situaci na trhu Jiří Dvořák, manažer prodeje společnosti Coolhousing, a dodává: "Pokles nákladů umožnil Coolhousingu také snižování cen pro koncové zákazníky. V souvislosti s tím pozorujeme jednoznačný odklon od sdílených hostingů. Pokud zákazníkovi nezáleží vyloženě na každé desetikoruně a má know-how pro administraci vlastního serveru, rozhoduje se díky sbližování cen stále častěji pro dedikovaný server či nákup vlastního hardwaru a housing. Stále více zákazníků již zřejmě přerostlo často významná konfigurační i výkonnostní omezení, která ke sdíleným hostingům neodmyslitelně patří."
A jak vypadá situace u dodavatelů vybavení pro datová centra? „Přestává být zájem o univerzální produkty se střední kvalitou. Zákazníci buď hledají nejlevnější výrobek, nebo jsou naopak ochotni zaplatit vysokou kvalitu zejména s dopadem na energetickou úspornost a užitné vlastnosti,“ upozorňuje Bohumil Cimbál, Product Manager - Cooling Systems společnosti Conteg.
Podle Cimbála v poslední době znatelně vzrostla vzdělanost zákazníku v oblasti nároků na efektivitu dodávaných řešení – ať už jde o oblast správy nebo energetickou efektivitu. „Dnes se i menší zákazníci zajímají o energetickou účinnost a schopnosti monitorovacích systémů. Mají jasnou představu o svých požadavcích, které se každým rokem zpřísňují,“ říká Cimbál.
Mění se ovšem i další požadavky zákazníků. „Zákazníci považují vysokou kvalitu za standard a hledají dodavatele s další přidanou hodnotou. Chtějí poradit, nasimulovat provoz, zajistit servis. Výrazně vzrostly požadavky na komunikaci zařízení mezi sebou, s obsluhou a s nadřazenými řídicími systémy,“ uzavírá Bohumil Cimbál.
Efektivní využívání informačních technologií je dnes jedním ze základních předpokladů úspěšného byznysu. Ona efektivita má ale více rozměrů: Nejde jen...