Česko je dnes z pohledu inovací pod průměrem zemí EU a za pár let tak může být ještě hůř. Problémem je i přílišná koncentrace inovací a start-upů v hlavním městě na úkor regionů. Upozorňuje na to společnost Google s odkazem na data Evropské komise a na studii společnosti Deloitte.
Nově v rámci iniciativy Grow with Google spouští portál Startup with Google, který je plný tipů od úspěšných českých startupů, bezplatných Google nástrojů a školení, díky němuž získají podnikatelské a digitální dovednosti i lidé, kteří nežijí ve velkých městech a nemají okamžitý přístup k podobným informacím. Spuštění portálu doprovodí Google i přednáškami a workshopy v regionech.
Evropa bude podle Evropské komise v příštích letech potřebovat až 350 000 technologicky vzdělaných manažerů, kteří budou rozumět jak technologiím, tak managementu. Už teď se ale počty absolventů s kvalitním technickým nebo manažerským vzděláním v Česku každoročně snižují, ukazuje studie, kterou si od společnosti Deloitte nechal vypracovat český Google. Počty absolventů vysokoškolských technických a přírodovědných oborů jsou mírně podprůměrné ve srovnání s ostatními státy EU a v oborech podnikání a administrativa jsou na tom Češi dokonce ještě hůře. Češi navíc podle průzkumu v rámci EU zaostávají i v následném celoživotním vzdělávání. Problémem to může být například pro tradičně výborné české informatiky, kterým však často chybí právě manažerské a podnikatelské dovednosti.
“Digitální ekonomika může pro nás všechny znamenat velkou příležitost. Musíme ale investovat do vzdělání a doplnění dovedností, abychom z ní vytěžili co nejvíce,” komentuje Ingrid Popovič, manažerka vzdělávací iniciativy Grow with Google pro region CEE, motivy, proč Google v Česku investuje do vzdělávání startupů, studentů a vývojářů. Pro prvně zmíněnou skupinu společnost právě spustila českou verzi portálu Startup with Google, která tvoří rozcestník pro začínající podnikatele. Ti na něm naleznou návody, kontakty i tipy na nástroje od Googlu i úspěšných českých startupů, které mohou při podnikání využít.
“Z výzkumu také vyplynulo, že více než polovina všech českých start-upů vzniká v Praze, dalších 15 % v Brně a 4 % v Ostravě. Za těmito inovačními centry ale ostatní česká města výrazně zaostávají,” říká dále Ingrid Popovič. Právě proto se společnost rozhodla v rámci iniciativy Grow with Google uspořádat workshopy a přednášky pro studenty a startupy v regionech. “Cyklus přednášek a workshopů pro studenty a začínající podnikatele odstartuje v září v Olomouci, Ostravě, Brně, Praze a Ústí nad Labem, následovat poté budou i další krajská města,” dodává Popovič.
Podpora start-upů je podle Googlu zvlášť důležitá i proto, že nejmenší české firmy patří v Česku zároveň k těm nejméně inovativním. Podle údajů Deloitte z českých firem do 50 zaměstnanců inovuje pouze 35,2 % (evropský průměr je 45 %), naopak u velkých firem nad 250 zaměstnanců už je to 77,2 %.