O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

I automobily chceme nakupovat přes internet

Češi mají stále menší potřebu vyrazit do tradiční kamenné prodejny, a to i pro nákup automobilu. Dnes si již téměř třetina zákazníků (29 %) dokáže představit nákup auta po internetu a desetina by si auto vyzkoušela formou virtuální testovací jízdy. Podle třetiny respondentů budou za 10-15 let na silnicích běžná autonomní auta a 31 % Čechů si již nyní umí představit nákup samořízeného automobilu.

Ideálním místem pro nákup zcela nového automobilu jsou pro řadu lidí stále autosalony. Pro nákup vozu by tam vyrazilo téměř 8 z 10 Čechů. Průměrný zájemce o koupi auta dnes navštíví autosalon před samotnou koupí pouze dvakrát. Ojetý vůz nejčastěji Češi zvažují koupit u autorizovaného prodejce (39 %). Do autobazaru by vyrazila téměř pětina dotázaných řidičů. Dovézt ojetý vůz ze zahraničí by zvažovalo 16 % Čechů.

„Při pořízení automobilu je pro téměř tři čtvrtiny Čechů nejdůležitější jejich dosavadní zkušenost se značkou, následuje design kupovaného vozu. Cena je na pomyslném žebříčku priorit až na třetím místě,“ říká Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední a jihovýchodní Evropy.

Při výběru autosalonu se více než polovina Čechů řídí především vlastní zkušeností. Dají ale také na doporučení známých (38 %), nebo se rozhodují podle služeb poskytovaných prodejcem (34 %). Vzrostla i preference vzhledu samotného showroomu. „Vzhled prodejny je pro Čechy stále důležitější. Loni si prodejce auta na základě tohoto kritéria vybírala pouze dvě procenta oslovených, letos je to sedm procent,“ dodává Knap.

Zájem o online koupi roste, překážkou je prohlídka vozu

Stále více se při pořízení auta prosazuje nákup po internetu. Dokáže si jej představit již 29 % respondentů (oproti 18 % v roce 2016), desetina řidičů dokonce nákup vozu online preferuje. „Při nákupu po internetu je důležitá důvěra, proto většina respondentů jedním dechem dodává, že online by si auto koupili zejména od autorizovaného prodejce,“ vysvětluje Knap.

Čechům by při koupi auta online nejvíce chyběla možnost osobní prohlídky vozu, testovací jízda a přímý kontakt s prodejcem. I proto 95 % respondentů s testovací jízdou před koupí počítá, a to i v případě online prodeje. „Testovací jízda není požadavkem, který by nešel vyřešit prostřednictvím moderních technologií. Až desetina Čechů by si bez problémů otestovala auto formou 3D virtuální jízdy, pokud by taková možnost existovala. V roce 2016 přitom tuto formu testování nezvažoval téměř nikdo,“ říká Knap. Pro české řidiče je zároveň velice důležité rychlé dodání vozu i možnost podrobnější konfigurace.

Více než čtvrtina Čechů by si ráda připlatila i za samotné připojení jejich nového auta k internetu. Vedou zájemci o auta s alternativním pohonem, internet by ve voze chtělo až 43 % z nich. Průzkum dále ukazuje, že ženy by uvítaly možnost dokoupení služby související s jejich bezpečností, např. dovolání se na tísňovou linku či upozornění na potřebu servisu. Muži jsou naopak ochotni utrácet za pohodlí a komfort (dálkové odemčení vozu nebo zapnutí topení).

Uvažujeme o elektromobilech i o autonomním řízení

S rozvojem technologií alternativních pohonů se zároveň stabilizoval zájem Čechů o jejich pořízení. 64 % respondentů má o elektromobil zájem (oproti 67 % v roce 2017), polovina z nich by si jej v případě příznivé ceny již dnes koupila. Právě cena je přitom největší překážkou (38 % respondentů), následuje omezený dojezd na jedno nabití (27 %) a dostupnost dobíjecích stanic (19 %).

„I přes mírný pokles zájmu, způsobený především medializovanými případy nehod, vidí Češi v autonomních vozech budoucnost. Více než třetina věří, že samořízené vozy budou za deset až patnáct let běžně k vidění na cestách,“ říká Petra Kyjonková manažerka oddělení podnikového poradenství se zaměřením na automobilový průmysl EY v ČR.

Mnozí Češi nepotřebují auto vlastnit

Průzkum potvrzuje také trend pronájmu aut. „Mladí začínají vnímat auto spíše jako službu. Díky operativnímu leasingu odpadá řidiči byrokracie spojená s koupí a prodejem auta, nemusí řešit servis, pojištění nebo výměnu pneumatik. Na konci dlouhodobého pronájmu auta se řidič rozhodne, zda auto vrátí, nebo si ho odkoupí,“ vysvětluje Knap. Až desetina mladých by nové auto financovala právě operativním leasingem.

Oblibě se těší i carsharing. Více než dvě třetiny (69 %) českých motoristů ho preferují před klasickou autopůjčovnou. „Stejně jako v ostatních odvětvích se ukazuje, že existuje nemalá cílová skupina, která je ochotná si za pohodlí a rychlost při přepravě připlatit,“ uzavírá Kyjonková. Více než třetina (36 %) dotázaných je ochotna za možnost vyzvednout a vrátit vůz na jimi vybraném místě připlatit o 15 % více než u autopůjčovny.


(11. 6. 2018 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Však dnes už je celkem normální, že se auta kupují přes internet. Hlavně teda pak ojetiny. Já jsem například k té své přišel přes inzerát, který jsem našel na tomto serveru - https://www.biginzerce.cz...
Auta
Já si taky vybírám auta přes internet, ale od soukromníků. Domluvím se s nimi, pak se na auto přijedu podívat a když se mi líbí, tak si ho koupím. Udělám na něm drobnou údržbu a znova ho prodám s něja...
Zrovna nedávno jsem kupoval ojetinu do firmy. Vybral jsem si ji přes internet v jednom bazaru, ale vyzvednout a prohlédnout jsem si ji samozřejmě jel osobně. Zjistil jsem že má na laku nějaké škrábanc...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4020)