Oproti loňskému roku vzrostou letos objemy plateb prováděných pomocí chytrých telefonů v kamenných obchodech o více než 1000 %. Mobilní peněženka sice nenahradí tu tradiční, ale rok 2015 bude znamenat zlomový krok zákazníků směrem k platbám pomocí chytrých telefonů. Vyplývá to ze 14. vydání zprávy společnosti Deloitte s názvem Prognózy pro technologie, média a telekomunikace na rok 2015. Nenechte si ujít ani ty další!
Co dále společnost Deloitte očekává? Třeba to, že vydavatelskému sektoru budou i nadále dominovat tištěné knihy a budou představovat 80 % veškerých výnosů z prodeje knih v amerických dolarech, a že v roce 2015 budou podniky rychleji než zákazníci zavádět nové technologie jako 3D tisk, tzv. internet věcí (IoT) a drony.
„Chytré telefony se již běžně používají pro zjišťování stavu na účtu, pro převod finančních prostředků a online transakce, ale zatím se stále celosvětově nepoužívají jako mobilní peněženky,“ uvedl Zdeněk Křížek, partner v oddělení ICT poradenství a řízení rizik ve společnosti Deloitte a dodal: „Očekáváme, že rok 2015 bude prvním rokem, kdy dojde k vyřešení všech hlavních požadavků na mobilní technologie a platby pomocí chytrých telefonů tak budou jednodušší a jejich zabezpečení bude uživatelsky vstřícné.“
„Minulý rok naznačil odklon od desetiletí trvajícího trendu zaměření informačních technologií (IT) na zákazníka, což dokládá například pouze mírný vzestup nositelných technologií, jako jsou chytré brýle. V roce 2015 ale společnost Deloitte očekává, že v této oblasti teď budou hrát prim spíše podniky, protože nositelné technologie, 3D tisk, drony a IoT odpovídají spíše potřebám podniků než jednotlivých spotřebitelů a umožňují jim dosahovat vyšších zisků,“ doplnil Petr Viktora, partner v oddělení ICT poradenství společnosti Deloitte, který vede tým Deloitte Digital.
Dále bude trh v roce 2015 podle letošních Prognóz pro technologie, média a telekomunikace ovlivněn následujícími významnými faktory:
Konec zaměření IT na spotřebitele? V roce 2015 se na zavádění technologií začnou více soustředit spíš podniky a dojde k obratu desetiletí trvajícího opačného trendu – kdy se k zavádění technologií jako chytré telefony s velkými obrazovkami a tablety uchylovali v první řadě jednotliví spotřebitelé.
Tzv. „internet věcí“ (IoT) se soustředí opravdu na věci, ne na lidi – V roce 2015 bude více než 60 % z jedné miliardy celosvětových bezdrátových přístrojů IoT zakoupeno, zaplaceno a používáno podniky – přestože se média zaměřují na spotřebitele ovládající své termostaty, osvětlení a elektrické přístroje (od praček po rychlovarné konvice). Očekává se, že prodej hardwaru speciálně určeného pro IoT dosáhne 10 miliard dolarů. Opravdový úspěch však zažívají služby podniků umožněné těmito přístroji: cca 70 miliard dolarů.
Drony: aktuální téma a úzce specializovaný segment – V roce 2015 budou drony používány v mnoha oblastech v průmyslu i ve státní správě. Společnost Deloitte očekává, že se prodá přibližně 300 tisíc kusů dronů (známých také jako bezpilotní letouny nebo UAV) pro civilní využití a uživatelská základna se tak rozroste na více než jeden milion kusů. Přestože soukromí spotřebitelé nebo polosoukromí spotřebitelé koupí většinu z nich, většina skutečné hodnoty bude pocházet z jejich využití v podnicích.
3D tisk znamená revoluci: ale ne tu, co myslíte – V roce 2015 se na světě prodá téměř 220 tisíc 3D tiskáren v hodnotě 1,6 miliardy amerických dolarů, ale není pravděpodobné, že by „v každé domácnosti byla továrna“. Společnost Deloitte očekává, že přibližně 80 % hodnoty všech 3D tiskáren budou vlastnit společnosti spíše než jednotliví spotřebitelé, což znamená, že ke skutečné revoluci dojde na trhu pro podniky.
Baterie pro chytré telefony: lepší, ale ne zázračné – Při výběru nových chytrých telefonů bude pro spotřebitele i nadále klíčovým faktorem dlouhá životnost baterií. V roce 2015 se technologie lithium-iontových dobíjecích baterií (Li-Ion) používaných ve všech chytrých telefonech zlepší jen nepatrně, oproti modelům z roku 2014 se stejnými rozměry a napětím nebudou mít letošní modely více než o 5 % větší objem a kapacitu článku (mAh).
Boom v oblasti výdejních míst: pro spotřebitele plus, pro obchodníky výzva – Počet výdejních míst, kde je možné vyzvednout objednávky z e-shopů, dosáhne v Evropě v roce 2015 půl milionu, což je oproti loňsku nárůst o 20 %. Tento způsob prodeje umožňuje kupujícím vyzvednout si zboží zakoupené online na různých místech, jako je například speciální oddělení v obchodě, obchodní centrum nebo bezpečnostní schránka umístěná na veřejně přístupných místech.
Nanosatelity jsou na vzestupu, ale trhu nedominují – Do konce roku 2015 bude na oběžné dráze více než 500 nanosatelitů (nanosatelity s hmotností do 10 kg). Nanosatelity jsou oblíbené z mnoha důvodů: jsou levnější než klasické družice, mají menší hmotnost, snáze se staví i testují a je jednodušší je vypustit na oběžnou dráhu. Přestože se jejich schopnost plnit složitější úkoly zvyšuje, je pravděpodobnější, že spíš rozšíří stávající trh s velkými satelity, ale nenahradí je.
Krátká videa: budoucnost televize, ale ne budoucnost s velkým B – Celosvětově bude během roku celkový čas strávený sledováním online krátkých videí a jiných programů kratších než 20 minut představovat méně než 3 % všech zhlédnutých videí. Společnost nepředpokládá, že by krátkometrážní videa na internetu převládla nad tradičními televizními formáty obvyklé délky. Jsou sice budoucností televizní zábavy, ale ne budoucností s velkým B. Společnost dále neočekává, že by krátká videa co do počtu hodin nebo tržeb získala převahu.
Generace, která nechce utrácet, utrácí za technologie, média a telekomunikace – V roce 2015 bude mít v této oblasti vedoucí postavení generace Y z oblasti Severní Ameriky a každý průměrně utratí za tradiční nebo digitální obsah zhruba 750 dolarů. A za co generace Y utrácí? Za placené televizní vysílání, hudbu, počítačové hry, knihy, živé sportovní přenosy, online video a dokonce za tištěné noviny.
Tisk přežívá, alespoň u tištěných knih – výnosy z prodeje tištěných knih budou pětkrát vyšší než u e-knih. E-knihy zatím nenahradily knihy tištěné, tím se liší od CD, tištěných novin a časopisů, jejichž prodej klesl. Mladí lidé (ve věku mezi 18 a 34 lety) tíhnou k tištěným knihám podobně jako starší generace a čtou v podobné míře jako lidé starší a za tištěné knihy jsou ochotni platit.
Bezkontaktní platby pomocí mobilních telefonů se (konečně) rozhýbaly – Konec roku 2015 bude celosvětově znamenat průlom ve využívání mobilních telefonů pro platby v kamenných obchodech. Bude to první rok, kdy dojde k vyřešení předpokladů pro jejich zavedení ve větším měřítku – uspokojení potřeb finančních institucí, obchodníků, spotřebitelů a prodejců elektronických přístrojů. V roce 2015 bude celosvětově cca 10 % chytrých telefonů využíváno k platbě v kamenném obchodě alespoň jednou za měsíc, v polovině roku 2014 to bylo asi 0,5 % (v největší míře v Japonsku) z cca 450 milionů chytrých telefonů.
Trh s novějšími verzemi chytrých telefonů poprvé přesáhne jednu miliardu – V roce 2015 se celosvětově prodá 1,35 miliardy chytrých telefonů, ale více než miliarda z nich budou jen obměny – nové telefony pro ty, kteří už chytrý telefon mají. Výměna starších chytrých telefonů za modernější může trvat déle, ale hnací silou růstu bude v oblasti chytrých telefonů i nadále velikost obrazovky, rychlost, velikost paměti, software a design.
S boomem gigabitového připojení se propast mezi uživateli internetu prohlubuje – Celosvětově poroste počet domácností s vysokorychlostním internetem přibližně o 2 % na 725 milionů a průměrná rychlost připojení se ve většině zemí zvýší o 20 %. V roce 2015 bude rozdíl mezi uživateli s přístupem k nejrychlejšímu připojení a uživateli s běžnou rychlostí připojení výraznější, situace se bude v jednotlivých domácnostech lišit především u širokopásmových aplikací jako online video. Všechna vysokorychlostní připojení jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější.