Práce z domu se stala fenoménem, který během uplynulých měsíců ovládl české kanceláře a jehož význam bude nadále stoupat. Nebo ne? Z aktuálního průzkumu, který si nechala zpracovat společnost Canon, vyplývá, že pouze deset procent českých firem nechalo i za nejpřísnějšího lockdownu většinu svých zaměstnanců na home office. Celé tři čtvrtiny z oslovených podniků dále uvedly, že ani po opadnutí pandemie neuvažují o trvalé možnosti práce z domova a tlačí na co nejrychlejší návrat do kanceláří.
Po více než rok se musely české firmy potýkat s omezeními, které výrazně ovlivňovaly jejich chod. Bylo nutné dodržovat hygienická nařízení a omezit kontakt mezi lidmi, na zaměstnavatele v tomto ohledu tlačily i státní orgány. Ne všude ale doporučení padla na úrodnou půdu.
Z nejnovějšího průzkumu Canonu vyplývá, že jen necelých 10 % českých firem poslalo většinu svých zaměstnanců, aby pracovali z domu. Pouhé jedno procento z nich zareagovalo na první vlnu vládních opatření opravdu razantně – kompletním přesunem na home office. Téměř 53 % podniků pracovalo klasicky z kanceláře, ale svým zaměstnancům umožnily individuální home office ve zvýšené míře. Střídavý režim v kanceláři/doma mezi jednotlivými týmy aplikovalo 17 % firem a bez jakékoliv změny pracovalo z kanceláří celých 20 % z oslovených firem!
Pandemie a související omezení se ale nyní pomalu stávají minulostí a vyvstává otázka, jak se k této situaci postaví zaměstnavatelé. Z výzkumu Canonu vyplývá, že každá druhá česká firma najíždí na obvyklý režim, který panoval před pandemií: práce fyzicky z kanceláře s možností občasného home office.
Třetina z oslovených zavelela k návratu všech zaměstnanců do kanceláří okamžitě, jak jen to bylo možné. Jen 15 % podniků má v plánu častější využívání práce z domu než před pandemií a pouhá dvě procenta přijala „nový normál“ natolik, že v posledních měsících zredukovala své kancelářské prostory.
„Závěry výzkumy nás velmi překvapily. Ukázalo se, že většina českých firem nebyla i přes nepříznivou situaci ochotná radikálně měnit své pracovní procesy a raději si nechávala zaměstnance ‚na dohled‘. Je možné, že v tom svou roli sehrálo i určité zpátečnictví a obavy z nižší produktivity lidí na home office,“ komentuje Eva Kučmášová, šéfka komunikace Canonu ve střední Evropě.