Provoz na českých elektronických obchodech se v rámci povánočních slevových akcí zvýšil oproti zbytku roku o více než jednu čtvrtinu. V porovnání s obdobím před Vánocemi a zejména populární akcí Black Friday se sice jedná o snížení intenzity provozu o 18 %, ale i tak se každý zhruba čtvrtý Čech zaměřuje na nákup zboží v povánočním období. Je dobré nenechat si tuto sezonu ujít.
Výše uvedené statistiky vyplývají z analýzy společnosti VSHosting, která podle svých zástupců v současné době zajišťuje provoz více než 40 % elektronických obchodů na českém a slovenském trhu.
Lákání zákazníků na slevové akce v rámci Vánoc již několik let není jen otázkou několika týdnů před 24. prosincem. Značná část české populace slaví se svými blízkými Štědrý večer kvůli různým důvodům (například nutnost být v zaměstnání) o pár dní později, případně kvůli velké rodině dokonce na několik etap. Čeští zákazníci jsou si velmi dobře vědomi toho, že slevy přetrvávají u některých prodejců do poloviny ledna, ve výjimečných případech i do konce prvního kalendářního měsíce nového roku. Mnozí z nich právě na povánoční výprodeje především u provozovatelů elektronických obchodů netrpělivě čekají.
Každoročně od ledna přibližně do poloviny listopadu je podle výše uvedeného zdroje průměrný počet požadavků na velikostí střední e-shop 42–85 kliknutí za sekundu. Kapacitně větší elektronické obchody a e-shopy realizující kampaně se průměrně dostanou k rozmezí 160–190 kliknutí za vteřinu. V kombinaci s malými e-shopy činí průměrný počet požadavků zhruba 100 kliknutí během jedné vteřiny. Během povánočních prodejů se projevil silný zájem zákazníků o zvýhodněné nabídky v rámci povánočních kampaní a oproti průměru se počet požadavků zvedl o 28 % (v průměru pro daný vzorek - v porovnání s počtem požadavků během roku).
Ve srovnání s akcí Black Friday a obdobím, které následovalo po něm, se ale jedná o pokles požadavků činící 18 %. „Z této zjištěné skutečnosti jasně vyplývá, že předvánoční sezóna včetně zmíněného Black Friday je tedy stále hlavní prodejní sezónou, i když povánoční prodeje mají pro mnoho obchodníků často i rozhodující význam.“ vysvětluje Damir Špoljarič, CEO společnosti VSHosting. Typickým příkladem tohoto trendu je nejmenovaný e-shop, kterému klesla v povánočním období návštěvnost v porovnání s etapou před Vánocemi o 9 %, nicméně oproti celému ročnímu průměru se jednalo o nárůst o celých 100 %. Tento výsledek jej zařadil do čela všech e-shopů z hlediska požadavků ze strany uživatelů.
Z hlediska e-shopů, které se rozhodly povánoční kampaň nerealizovat, se jednalo oproti předvánoční sezoně o rozdíly v řádu nižších desítek procent. Počty požadavků od zákazníků prakticky nasměrovaly provoz elektronických obchodů na úroveň odpovídající trafficu v průběhu roku. Objevily se ovšem i výjimky. Blíže nespecifikovanému e-shopu, kterému se nepodařilo udržet zákazníky svou kampaní se propadl o 57 % oproti době před Vánocemi.