Nejen o sladění podnikové strategie s IT strategií, o nové roli bank jako zprostředkovatele služeb, o využití potenciálu big data nebo o hledání talentů pro efektivní fungování organizace v digitálním světě se mluvilo na konferenci Gartner IT Leadership Trends 2014: Building Your Digital Enterprise, která se konala 12. května v pražském hotelu Mariott. Prestižní akce se zúčastnili zástupci předních českých IT dodavatelů i zákazníků. V následujícím textu vám odtud přinášíme několik postřehů.
Keynote, John Mahoney, viceprezident Gartneru. Foto: OnBusiness.czKonferenci zahájil Oldřich Příklenk, CEO KPC Group, zastoupení Gartneru pro ČR, SR a Rumunsko - a mimo jiné předznamenal základní téma akce, totiž jak vyladit IT/digitální strategii firmy a sladit ji se základní podnikovou strategii.
Jaké jsou podle analytiků podmínky úspěchu organizací v současném digitálním světě? Právě na jejich přehled a vysvětlení se pak v úvodní keynote soustředil John Mahoney, viceprezident Gartneru.
Shrnuto do pěti stručných bodů: Je třeba se připravit na dvourežimové/dvourychlostní IT- na jedné straně především spolehlivé, výkonné, bezpečné, na druhé pak druhé pružné a inovativní. Nutností je sladit digitální obchodní strategii a IT strategii, využít kooperaci řídicích i vlivových složek byznysu a IT, získávat talentované zaměstnance pro příslušné oblasti digitálního světa - plus mít schopnost řídit lidi jiného ražení než jsme sami a konečně je třeba klást patřičný důraz na výběr technologických partnerů a managementu.
Zásadní rolí CIO (šéfa informatiky) úspěšné firmy je strategické vedení IT - a soustředění se na na to podstatné (což Mahoney definoval trojicí otázek: Za co vás vyhodí z práce? Co vám zdvojnásobí bonusy? Co vám přinese lepší práci?). IT může hrát různé role - od té, kde je jen něco jako lepší strojovna, po tu, kde je hlavním zdrojem byznysu. Rozhodně se ovšem nevyplatí podcenit transformační potenciál, který IT má.
Jak na strategii: U každé záležitosti spojené s byznysem je vhodné řešit, jak se bude ovlivňovat s digitálním světem. Je třeba zabývat se včas problémy kanibalizace, přemýšlet o klasickém a digitálním světě v byznysu současně, soustředit se na evoluci svého digitálního ekosystému, realizovat digitální byznys v multidisciplinárních týmech a mít na paměti, že digitální byznys vyžaduje připravenou infrastrukturu.
Mahoney rovněž varoval, že ten, kdo je vaším konkurentem dnes, nemusí jím být zítra - především firmy schopné efektivního působení v digitálním světě mohou už zítra přinést zásadní změny do vašeho odvětví. Nutností je proto mimo jiné inovativně získávat nové talenty schopné využít výhod digitálního světa ve váš prospěch. Nutností bude rovněž využívat nové inovativní dodavatele IT, jejichž význam podle Gartneru v příštích 10 letech poroste na úkor těch klasických.
Vynuceným změnám i novým příležitostem v digitálním světě se věnovala panelová diskuse, jíž se aktivně zúčastnili Petr Brávek, člen představenstva Slovenské Spořitelny, Martin Götz, CEO RWE IT, Radek Hájek, CIO ČSOB, a Dana Bérová jako moderátor. Petr Brávek ve své úvodní řeči mimo jiné upozornil, že klienti dnes už od své banky nečekají jen nástroje (spoření, půjčky apod.), ale řešení - zařízení bydlení, nákup dovolené apod. A tak podle něj sice existuje možnost, že banky budou dělat to, co dosud, ale digitálně, ale do budoucna to zřejmě bude znamenat jejich zánik nebo významné zmenšení role - nabízení komoditních služeb prostřednictvím třetích stran. Radek Hájek pak k bankovnictví dodal, že vedení banky mnohdy nemá jasnou představu, jak moderní digitální technologie pro zlepšení byznysu využít.
Martin Götz pak zdůraznil, že v oblasti utilit je situace odlišná, protože mimo jiné klienti nijak často nevyužívají aplikace dodavatelů elektřiny, plynu apod. Hlavní je tak v této oblasti zatím tlak na využití IT k dosažení úspor. IT je zde zatím stále spíše podpůrným prostředkem.
V diskusi mj. zaznělo, že banky jsou mnohdy příliš zkostnatělé a místo toho, aby investovaly do hledání nových cest, vynakládají prostředky na to, aby dokázaly, že něco nejde. Nemají problém tratit peníze na špatných úvěrech, ale bojí se řádově menší ztráty v neúspěšných digitálních projektech. Zásadní je, aby šéfové sami chápali možné přínosy digitálních technologií, ne aby to delegovali na jednu osobu (Chief Digital Officer) - i když i ta jim v tom může pomoci.
Následující panelová diskuse se zástupci významných IT dodavatelů se věnovala situaci v tuzemském IT světě obecněji. Pavel Kysela, CEO Adastra CZ, Jiří Mráz, CEO Unicorn Systems, Jiří Sven Svěrák, šéf EMC CZ a SK a moderátoři Debra Logan s Johnem Mahoney hovořili o široké škále témat: Mimo jiné zaznělo, že řada tuzemských firem je inovativní, část se jich ale jen snaží prostě fungovat a neudělat chybu. Většina trendů k nám postupně přichází poté, co se osvědčily v USA, případně v Západní Evropě. Výrobci mají problém najít kvalifikované lidi a často tedy spoléhají na to, že když najmou lidi se základní znalostí a soft skills, technické know-how jim předají až po nástupu.
Následující přednášky konference Gartner IT Leadership Trends 2014: Building Your Digital Enterprise se věnovaly mimo jiné možnostem inovací v digitálním světě - a mýtům kolem inovací, fenoménu big data a odpovídajícím strategiím, otázkám bezpečnosti a toho, jak ji zajistit bez zbytečného omezování uživatelů, budování značky v digitálním světě nebo spolupráci různých zaměstnanců na rozhodování - prostřednictvím sociálního softwaru a dalších informačních technologií. Konferenci pak uzavřela společenská akce umožňující příjemný networking účastníků.