Poflakování zaměstnanců v práci není žádnou výjimkou: V prosinci nakupují dárky, v lednu visí na e-shopech kvůli výprodejům a brzy bude nabírat na intenzitě s blížící se olympiádou v Soči. Jen během loňských Vánoc strávili zaměstnanci u firemních počítačů 1,5 hodiny denně u mimopracovních aktivit. Plyne to z analýz společnosti truconneXion.
„Prosinec je tradičně z hlediska promrhané pracovní doby suverénně nejhorším měsícem v roce. Poslední měsíc roku 2013 byl navíc o 1,5 % horší než předchozí prosinec. Zaměstnanci strávili na internetu v průměru třetinu svého celkového aktivního času na počítači mimopracovními aktivitami, což podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinové pracovní doby,“ tvrdí Martin Hnízdil, AuditPro manažer společnosti truconneXion.
Podle společnosti truconneXion je na vrcholu statistiky mimopracovních činností na internetu online nakupování. Stále více času tráví zaměstnanci na sociálních sítích, zejména Facebooku.
Typický snímek pracovního času sestavený společností truconneXion podle zástupců firmy ukazuje, že větší míra zneužívání času pro soukromé účely je vykoupena delší pracovní dobou. „Řada zaměstnanců pracuje v podvečerních a večerních hodinách, mnohdy z domova, a pracovní den se prodlužuje,“ vysvětluje Hnízdil.
Předvánoční nákupy podle analýzy letos odstartovala intervence České národní banky, která urychlila nakupování už v první polovině listopadu ve snaze získat zboží za staré, příznivější ceny.
„Bezprostředně se to projevilo i ve výkonu zaměstnanců, kdy ve dnech po intervenci čas věnovaný privátním záležitostem zaznamenal vzestup ve srovnání s průměrnou hodnotou minulých let o 20 % času ,“ analyzuje chování zaměstnanců Hnízdil.
Online nakupování v pracovní době v roce 2013 kulminovalo v týdnu od 9. a 16. prosince a „zaměstnalo“ lidi v předvánočním týdnu déle než dříve, což je způsobeno zkracujícími se dodacími lhůtami elektronických obchodů.
Oproti minulým rokům také více vyniká permanentní charakter kampaně, kdy předvánoční nakupování plynule přejde do období povánočních výprodejů a slev. „K e-shopům se zaměstnanci vrací hned po návratu ze svátků, aby prozkoumali nabídku povánočních výprodejů, větší vliv na jejich rozhodování mají také weby porovnávající ceny, kde tráví více času,“ říká Hnízdil.
Blížící se únorové zimní olympijské hry v Soči budou mít podle zástupců firmy truconneXion na pracovní morálku podobný dopad jako loňské prezidentské volby. „S tím, jak se bude únorový tahák blížit, půjde obvyklý pracovní výkon zaměstnanců až o 20 % dolů. Zaměstnavatelé by proto měli počítat s tím, že olympiáda zaujme široké vrstvy národa včetně těch, kteří normálně sledováním sportovních výsledků čas netráví,“ vyvozuje Hnízdil z minulých analýz.
Nicméně lze nepochybně věřit, že tam, kde mají zaměstnanci jasně dané úkoly a existuje systém jejich kontroly, nebudou výše uvedená fakta problémem. I když zaměstnanci stráví část pracovní doby mimopracovními aktivitami, z hlediska řady zaměstnavatelů bude podstatné to, aby jejich lidé kvalitně a včas splnili svoje úkoly.