Mezi ekonomickou vyspělostí země, ze které pocházejí zahraniční vlastníci českých firem a podílem firem, které mají vlastní webovou stránku, existuje úzký vztah. Takový je závěr analýzy poradenské společnosti Bisnode, která zkoumala tuzemské firmy kontrolované zahraničními majiteli z 91 různých zemí světa. Nejčastěji mají vlastní web firmy s vlastníkem z Japonska a evropských severských států. Naopak u společností s jordánským, iráckým či íránským vlastníkem je firemní web spíš výjimkou.
„Lze očekávat, že existence webové stránky indikuje zájem firmy o nalezení potenciálních zákazníků nebo obchodních partnerů. Pokud firmy vlastní webové stránky nemají, jsou výrazně hůře kontaktovatelné, ale také jsou méně nebo vůbec podnikatelsky aktivní. To dokazuje i fakt, že mívají častěji obrat nižší než jeden milion korun,“ říká analytik Bisnode Milan Petrák.
Podle statistiky Bisnode má 58 % japonských firem v Česku webové stránky, následují skandinávské státy Finsko (45 %), Švédsko a Norsko (40 %). Dobře si vedou i země, které jsou považovány za daňový ráj. Do první patnáctky se vešlo Lucembursko (29 %) a Malta (25 %) a z dalších zemí například u Kypru činí podíl firem s webem 25 %, u Singapuru 24 %, u Monaka 22 % a Hongkongu 17 %. „To, že daná země patří mezi rozvinuté, není ve statistice zárukou úspěchu,“ uvedl dále analytik Bisnode s tím, že na nejnižší příčce ze zemí s rozvinutou ekonomikou se umístil Izrael (8 %) následovaný Jižní Koreu (10 %), Itálií (12 %), Řeckem (13 %) a Austrálií (15 %).
Silně rozdílné hodnoty vykazují sousedé České republiky. Nejlépe si vede Rakousko (30 %) před Německem (27 %), Slovenskem (19 %), Polskem (15 %) a Maďarskem (9 %). Zřídka mívají firemní web společnosti s vlastníkem ze zemí bývalého Sovětského svazu. Zde dopadly nejlépe pobaltské státy (Estonsko 17 %, Litva 9 %, Lotyšsko 7 %). „U Rusů, kteří jsou nejčastějšími zahraničními vlastníky českých firem, webové stránky nemají ani 4 firmy ze 100,“ dodal analytik Bisnode. Minimální podíl firem s webem je také mezi čínskými, ukrajinskými nebo vietnamskými společnostmi.
A zde je nejvyšší a nejnižší podíl webů podle země vlastníků firem podle společnosti Bisnode:
Země vlastníka |
Podíl firem |
Podíl firem |
Země vlastníka |
Podíl firem |
Podíl firem |
Japonsko |
58,33 % |
70,14 % |
Jordánsko |
1,20 % |
7,23 % |
Finsko |
45,24 % |
50,00 % |
Irák |
2,09 % |
7,33 % |
Švédsko |
40,15 % |
52,12 % |
Írán |
2,14 % |
12,14 % |
Norsko |
39,83 % |
49,15 % |
Albánie |
2,22 % |
22,22 % |
Dánsko |
37,71 % |
46,13 % |
Sýrie |
2,26 % |
10,73 % |
Švýcarsko |
33,83 % |
47,66 % |
Moldávie |
2,40 % |
11,68 % |
Nizozemí |
32,09 % |
45,19 % |
Vietnam |
2,43 % |
13,43 % |
Francie |
31,08 % |
42,41 % |
Makedonie |
2,51 % |
17,59 % |
Česká republika |
30,26 % |
40,83 % |
Ázerbájdžán |
2,60 % |
9,85 % |
Rakousko |
29,78 % |
42,91 % |
Mongolsko |
3,45 % |
5,75 % |
Portugalsko |
29,27 % |
41,46 % |
Libanon |
3,45 % |
14,94 % |
Lucembursko |
28,64 % |
56,68 % |
Kazachstán |
3,77 % |
9,77 % |
Belgie |
28,36 % |
43,01 % |
Ukrajina |
3,82 % |
18,48 % |
Německo |
26,56 % |
38,52 % |
Čína |
3,83 % |
8,98 % |
Malta |
25,25 % |
45,12 % |
Gruzie |
3,99 % |
9,78 % |