O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Firemní CSR: Jak firmy vylepšují svou image

Téměř tři čtvrtiny firem, přesněji 71 procent, vydává zprávy o takzvané společenské odpovědnosti, tedy o svém zapojení do řešení společenských problémů. Vyplývá to z aktuálního průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG. Pokud jde o počet vydaných reportů, vede Amerika, kde zprávy o společenské odpovědnosti zveřejňuje 76 procent firem, v kvalitě prý naopak vyniká Evropa. Vůbec nejlepší tzv. CSR reporty pak podle zprávy publikují v Itálii.

Zveřejňování zpráv o společenské odpovědnosti (tzv. Corporate Social Responsibility, CSR), je tedy nyní celosvětově pro podnikatelské subjekty již běžnou praxí. Počet společností, které zveřejňují zprávy o společenské odpovědnosti (tzv. CSR reports), vzrostl proti roku 2011 o sedm procentních bodů. Z 250 největších firem světa (tzv. G250) dokonce pravidelně reportuje 93 procent. Více než polovina z nich (51 procent) začleňuje své zprávy o společenské odpovědnosti do výročních zpráv, což je ve srovnání s minulostí prudký nárůst – v roce 2011 takto zprávy o CSR vykazovalo pouze 20 procent, v roce 2008 pouhých devět procent firem.

„Pro společnosti by už neměla být na pořadu dne otázka, zda mají, nebo nemají zprávy o společenské odpovědnosti vydávat. Tato debata skončila. V současnosti je třeba hledat odpověď na otázku, na co se v reportech zaměřit a jakou metodu vykazování zvolit. Ideálně by společnosti měly proces CSR reportingu využít k identifikaci ekologických a společenských otázek, které jsou pro jejich podnikání a zainteresované strany nejdůležitější. Následně mohou tyto okruhy zahrnout do své firemní strategie, aby dokázaly řídit rizika, definovat příležitosti a vytvářet dlouhodobé hodnoty,“ konstatuje Yvo de Boer, předseda pro služby v oblasti klimatických změn a udržitelného rozvoje celosvětové sítě poradenských společností KPMG.

Pavel Závitkovský, Partner odpovědný za společenskou odpovědnost v KPMG Česká republika, mimo jiné hovoří o příležitostech firem, které vznikají v důsledku globálních trendů v sociální oblasti a v rámci životního prostředí: „Mezi tyto příležitosti průzkum řadí inovace, jako jsou nové výrobky a služby, zlepšení pověsti nebo značky například v podobě posílení vztahu se spotřebitelem, zlepšení postavení na trhu, snížení nákladů, zvýšení motivace zaměstnanců, posílení vztahu s dodavateli, přístup ke kapitálu a zvýšení hodnoty pro akcionáře.“

Evropa sází na kvalitu

Při posuzování kvality zpráv firem z G250 se do 80 bodů z celkových 100 možných vešlo 63 procent společností. Vzorem v kvalitě publikovaných CSR reportů mohou být pro ostatní regiony evropské firmy. Při hodnocení firem z G250 dosáhly nejvyššího průměrného skóre, a to 71 bodů ze 100 s tím, že nejkvalitnější zprávy připravují firmy z Itálie (85 procent), Španělska (79 procent) a Velké Británie (76 procent). Průměrné bodové hodnocení kvality v Americe činí 54 bodů a v regionu Asie a Pacifiku jen 50 bodů.

Kvalita se také liší s oborem podnikání. Průzkum poukázal na fakt, že nejkvalitnější zprávy o společenské odpovědnosti připravují velké společnosti z elektronického a technologického průmyslu (průměrně 75 bodů ze 100), z těžebního (70 bodů) a farmaceutického sektoru (70 bodů).

Firmy automobilového průmyslu a v telekomunikacích & mediích v současnosti vykazují velmi vysokou aktivitu ve zveřejňování zpráv o společenské odpovědnosti (77, respektive 75 procent). Přitom ještě v roce 2008 tato odvětví patřila k nejméně aktivním (49 procent, resp. a 47 procent). Jde o velký skok a značné úsilí vynaložené v daných odvětvích na zpracovávání zpráv o CSR.

Jak se reportuje, jak se k CSR přistupuje

Více než tři čtvrtiny společností (78 procent) uvádí, že reportují o CSR na základě metodiky GRI (GlobaI Reporting Initiative). V Jižní Korey, Jihoafrické republice, Portugalsku, Chile, Brazílii a Švédsku jde dokonce o více než 90 procent společností. Ve srovnání s rokem 2011 jsme tak zaznamenali nárůst o devět procentních bodů.

Společnosti při vytváření obsahu zpráv o společenské odpovědnosti upřednostňují příležitosti před riziky. Pouze každá čtvrtá firma ze skupiny G250, přesněji 23 procent, publikuje vyváženou zprávu, v níž jsou kromě úspěchů ve společenské odpovědnosti uvedeny i výzvy a překážky. A jen každá pátá firma v rámci G250 (22 procent) uvádí jasnou vazbu mezi výsledky v oblasti CSR a odměňováním manažerů či zaměstnanců.

Situace v regionech

A jak situace vypadá v různých regionech světa? V Asii a Pacifiku vydává zprávy o společenské odpovědnosti 71 procent firem, což je proti roku 2011 o 22 procentních bodů více. Navzdory největšímu nárůstu reportujících firem však Asie a Pacifik stále mírně zaostávají za Evropou a oběma americkými kontinenty, kde společenskou odpovědnost reportuje 73, respektive 76 procent firem. Právě severoamerický a jihoamerický kontinent nově předstihly Evropu, a stávají se tak předním regionem ve vykazování aktivit společenské odpovědnosti.


(10. 12. 2013 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(377)