O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

EY: Polovina českých podnikatelů chce předat svou firmu potomkům

Podnikat s vlastními příbuznými považuje v Čechách za velkou výhodu každý druhý podnikatel (48 %). Stejně tak polovina českých byznysmenů (53 %) plánuje předat svou firmu do rukou vlastních potomků. Plyne to z exkluzivního průzkumu mezi českými podnikateli nominovanými do soutěže EY Podnikatel roku, který zveřejnila společnost EY u příležitosti zahájení nového ročníku soutěže.

Hlavními schopnostmi, které se podnikatelé pokouší předat potomkům, jsou nejčastěji odvaha (53 %), trpělivost (52 %) a správný odhad na lidi (35 %). Ty považují za klíčové faktory svého podnikatelského úspěchu.

„Nedostatek zkušeností a vhodných spolupracovníků byly pro většinu úspěšných podnikatelů největšími překážkami na začátku jejich podnikatelské kariéry. I proto dnes, kdy se musí rozhodnout, komu firmu předají, hledají své nástupce mezi těmi, kterým důvěřují nejvíc - mezi vlastními dětmi,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a ve střední a jihovýchodní Evropě.

Díky pozitivnímu pohledu na práci s rodinou zaměřují čeští podnikatelé svůj pohled na vlastní potomky. Až čtvrtina z nich (25 %) již aktivně pracuje na tom, aby jejich děti firmu v blízké době převzaly a dál rozvíjely. Další téměř čtvrtina (26 %) stejný krok výhledově plánuje. Důraz na rodinu potvrzuje i to, že po předání žezla další generaci se čeští podnikatelé chtějí nejčastěji věnovat právě svým nejbližším. A to nejen ženy podnikatelky (50 %), ale i jejich mužští protějšci (40 %).

Srovnání podle pohlaví

Při dalším srovnání názorů dle pohlaví jsou pak na první pohled patrné rozdíly v důvodech, které jednotliví respondenti považují za klíčové pro svůj podnikatelský úspěch. U mužů převažují odvaha a schopnost zariskovat (52 %), u žen pak hraje důležitou roli nejen odvaha, ale i víra a oddanost své myšlence (60 %). Významné rozdíly lze nalézt i v důvodech, proč se do podnikání lidé vůbec pouští – u mužů kromě potřeby seberealizace převažují spíše pragmatické důvody, jako jsou příležitost na trhu (34 %) či nespokojenost v zaměstnání (25 %). U žen se pak kromě seberealizace objevují spíše emotivní pohnutky, jako jsou možnost změnit část společnosti (40 %) či chuť pomáhat druhým (30 %). Zajímavá shoda pak naopak panuje u „dědičné“ podnikavosti v rodině – tu jako důvod svého podnikání uvádí jak pětina žen, tak i mužů.

Zajímavé srovnání nabízí i pohled do zahraničí, kde se EY rovněž zaměřila na podnikatele, kteří se chystají předat firmu svým potomkům. Z průzkumu shrnujícího data z 21 zemí světa vyplývá, že nástupnictví řeší dokonce 9 z 10 oslovených podnikatelů, kteří svou firmu již nyní považují za rodinnou. Stejně tak ti, kteří již s rodinou podnikají, jí dávají jednoznačnou přednost i do budoucna. 70 % rodinných podnikatelů dokonce zavedlo pravidelná setkání se členy své rodiny, kde řeší problémy spjaté s nástupnictvím.

Jak úspěšně předat firmu potomkům

Na základě celosvětových zkušeností vyhodnotila společnost EY sedm faktorů, které vedou k úspěšnému předání firmy potomkům:

  • Úspěšní podnikatelé řeší otázku nástupnictví včas – Téměř 9 z 10 oslovených společností má jasně určeno, kdo se stará o nástupnictví, tedy kdo zodpovídá za předání „vlády“.
  • Ve vedoucích funkcích má rodina přednost – Drtivá většina (90 %) společností zařazených v průzkumu má fungující představenstvo, v němž často zasedají členové rodiny vlastníka. Téměř v polovině z nich (49 %) jsou členové výhradně z řad rodiny, jen v necelé třetině (28 %) jsou členové rodiny v menšině.
  • Zdravá komunikace a řešení konfliktů znamená zdravý podnik – 90 % účastníků průzkumu se pravidelně účastní schůzek s rodinnými příslušníky nebo akcionáři, kde se prodiskutovávají problémy podniku, 70 % zavedlo rovnou pravidelná rodinná setkání, kde se řeší rodinné problémy.
  • Budování rodinné značky posiluje důvěru – 76 % respondentů v průzkumu uvedlo, že o svém podnikání v reklamách, na webových stránkách, na sociálních médiích, v tiskových zprávách a propagačních materiálech hovoří jako o rodinném podniku.
  • Rodinné podniky jsou s dobou a dostatečně vnímají aktuální rizika – Účastníci globálního průzkumu akcentují kybernetická rizika. Tři čtvrtiny z nich se jim účinně brání, 83 % respondentů předpokládá, že jejich výdaje na kyberbezpečnost ještě porostou.
  • V rodinných firmách se ženy prosazují lépe – V 70 % rodinných firem zařazených v zahraničí do průzkumu je kandidátem na příštího generálního ředitele žena. Na vysokých postech mají v průměru pět žen a další čtyři se na některou z vedoucích funkcí připravují.
  • Rodinné podniky kladou důraz na udržitelnost – Účastníci průzkumu považují sociální odpovědnost a udržitelný rozvoj za důležité hodnoty a snaží se je prosazovat. Více než polovina z nich se intenzivně zabývá aktivitami v oblasti sociální odpovědnosti, charitě se věnuje dokonce 81 % respondentů. Téměř polovina dotázaných založila vlastní rodinnou nadaci.

(15. 10. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2079)