O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Exportní strategie vlády ČR: Podpora nových pracovních míst

Podpora exportu musí být podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka prioritním zájmem státu na všech úrovních, přičemž nejsledovanějším cílem je podle něj zajištění stávajících a tvorba nových pracovních míst v České republice. Připomněl současně, že efektivní export úzce souvisí s ekonomickou rovnováhou ČR, se stabilitou měny, s kvalitním mezinárodním ratingem a důvěryhodností.

"Česká republika jako malá otevřená ekonomika je na úspěšném vývozu kvalitních produktů a služeb s co nejvyšší mírou přidané hodnoty životně závislá. Jestliže 81 % exportu směřuje do partnerských zemí Evropské unie, další potenciál růstu vidíme zejména v prostoru mimo EU. V souladu s exportní strategií proto zahajujeme exportní ofenzívu v oblasti 12 prioritních zemí a 26 zájmových zemí, které byly vybrány na základě požadavků podnikatelských reprezentací. Pro etapu do roku 2020 sem patří například Brazílie, Čína, Indie, Irák, Kazachstán, Mexiko, Srbsko, Turecko, USA či Vietnam," uvedl Mládek a dodal, že povede misi více než dvou desítek podnikatelů na návštěvu Vietnamu, která se uskuteční ve dnech 10. až 15. května.

Důležitou roli v podpoře českých exportérů bude podle ministerstva hrát zejména síť zahraničních kanceláří MPO a CzechTrade. "Nespokojím se s dosažením kvantity v podobě cílového počtu 70 zahraničních kanceláří MPO, které byly plánovány v minulých obdobích. Podstatně důležitější než celkový počet zahraničních zastoupení jsou jejich konkrétní výsledky, jejich personální obsazení nejlepšími lidmi s obchodním duchem, ale zejména zvýšená pozornost vůči trhům s velkým obchodním a investičním potenciálem," uvedl Mládek.

Exportní strategie v bodech

"Naše exportní strategie je založena na třech pilířích — zpravodajství pro export, na rozvoji exportu a podpoře obchodních příležitostí. Zahájil jsem proces optimalizace marketingových služeb státu, aby české firmy dobře věděly, jakou podporu mohou od státu ve svém exportním úsilí očekávat. Proto kladu velký důraz na spolupráci s podnikatelským sektorem. Zásadní je restart samostatných, agilních a vzájemně se doplňujících aktivit našich agentur CzechTrade a CzechInvest. Jejich činnost musíme přizpůsobit vládním prioritám a především potřebám tuzemských exportérů na jedné a zahraničních investorů na straně druhé. Musí pružně a rychle reagovat na neustále se měnící podmínky na globálním trhu a stát jim prostřednictvím MPO poskytne maximální podporu," vyzdvihl Mládek.

"V oblasti ekonomické diplomacie musí co nejdříve nastoupit synergický efekt spolupráce a sdílení infrastruktury vytvářením klientských center podpory exportu založených na spolupráci ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva zahraničních věcí a agentury CzechTrade. Naše agentura poskytuje široké poradenské, vzdělávací a asistenční služby především pro malé a střední firmy a ministerstvo zahraničních věcí bude koordinátorem vnějších ekonomických vztahů a podpoří efektivně ekonomickou diplomacii prostřednictvím zastupitelských úřadů ČR po celém světě," prezentoval nejbližší budoucnost Mládek a informoval, že tato koordinační schůzka ministrů zahraničních věcí a průmyslu a obchodu se uskuteční v příštím týdnu za účasti premiéra Bohuslava Sobotky na úřadu vlády.

"Po dlouhé době vnímáme podporu ministerstva průmyslu a obchodu a celé vlády, a proto se můžeme opět soustředit na lákání investic, díky kterým v České republice ročně vznikají tisíce nových pracovních míst. Chceme, aby se CzechInvest znovu dostal mezi top světové investiční agentury," uvedl pověřený generální ředitel agentury CzechInvest Ondřej Votruba. Současně informoval o dosavadních výsledcích a plánovaných aktivitách pro získání nových zahraničních investic do ČR.

Do struktury institucí podporujících export patří i Česká exportní banka (ČEB) a Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP), které poskytují státem podporované financování a pojištění exportu. Letos půjde na podporu činnosti ČEB asi 1 mld. Kč a počítá se se státní zárukou na závazky banky ve výši 130 mld. korun. Rozpočet počítá i s navýšením pojistných fondů EGAP ve výši 1,25 mld. korun.


(30. 4. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1057)