Nákladní automobily, autobusy a autokary by podle strategie, kterou právě přijala Evropská komise, měly spotřebovávat méně paliva a produkovat menší množství oxidu uhličitého. Tato těžká vozidla jsou podle ní původci zhruba jedné čtvrtiny emisí CO2 ze silniční dopravy v EU. Nebudou-li přijata žádná opatření, zůstanou podle předpokladů emise z těžkých nákladních vozidel v letech 2030–2050 přibližně na současné, podle zástupců EK neudržitelné úrovni.
„Dnes jsme učinili další krok k omezení emisí ze silniční dopravy,“ uvedla komisařka pro oblast klimatu Connie Hedegaardová. „Nejprve jsme zavedli omezení pro osobní automobily a dodávky a dnes již vidíme výsledky: emise poklesly, znečištění ovzduší ve městech se snižuje a spotřebitelé mají k dispozici inovativní vozy s nízkou spotřebou. Proto se nyní zaměřujeme na nákladní automobily a autobusy. Tato strategie popisuje nová opatření, která postupně sníží emise CO2 z těchto vozidel, dopravci díky nim ušetří a EU bude méně závislá na dovozu ropy.“
Strategie se zaměřuje na krátkodobá opatření s cílem ověřovat, vykazovat a sledovat emise produkované těžkými nákladními vozidly. Jedná se o důležitý první krok směrem ke snížení emisí, protože doposud bylo velmi obtížné tato vozidla mezi sebou porovnávat. Existuje totiž velké množství typů a velikostí nákladních aut, která se různě upravují, aby vyhovovala potřebám trhu, a vyrábějí se v mnohem menších sériích než automobily osobní a dodávkové.
Komise vyvinula k měření emisí CO2 z nových vozidel nástroj pro počítačovou simulaci zvaný VECTO. Za pomoci tohoto nástroje chce Komise příští rok navrhnout právní předpisy vyžadující, aby byly emise CO2 z nových těžkých nákladních vozidel ověřovány, vykazovány a sledovány. To přispěje k posílení transparentnosti a konkurenceschopnosti na trhu a zavádění energeticky vysoce účinných technologií.
Až uvedené právní předpisy vstoupí v platnost, může Komise zvážit další opatření na omezení emisí CO2 z těžkých nákladních vozidel. Bylo by podle ní samozřejmě možné stanovit pro tato vozidla povinné limity průměrných emisí CO2, jaké již dnes existují pro osobní a dodávkové automobily. Další možnosti by mohly zahrnovat rozvoj moderní infrastruktury podporující alternativní paliva pro těžká nákladní vozidla, inteligentnější tvorbu cen za užívání infrastruktury, efektivní a jednotné zdanění vozidel ze strany členských států a jiné tržní mechanismy. Bude provedeno posouzení dopadů s cílem určit variantu nebo varianty, které jsou z hlediska nákladů nejefektivnější.
Studie vypracované během přípravy strategie ukazují, že nejmodernější technologie by mohly dosáhnout nákladově efektivního snížení emisí CO2 z nových těžkých vozidel nejméně o 30 %.