Mobilita lidí v EU by se měla zlepšit. Novinkou má být delší šance na hledání zaměstnání v jiné zemi EU - doba, během které si lidé mohou převést dávky v nezaměstnanosti do zahraničí se prodlouží na šest měsíců (nyní tři měsíce). Plyne to z návrhu Evropské komise. A nejde o jedinou navrhovanou změnu, další se týkají i příhraničních pracovníků nebo vysílaných pracovníků.
U příhraničních pracovníků (ti, co žijí v jedné zemi EU, ale pracují v jiné a vracejí se domů alespoň jednou týdně) bude za vyplácení dávek v nezaměstnanosti bude odpovědná ta země EU, kde člověk naposledy pracoval a platil daně (minimálně 12 měsíců). Pokud budou mobilní pracovníci žádat o dávky v nezaměstnanosti, budou od nich úřady moct požadovat, aby aspoň tři měsíce pracovali na jejich území.
Ekonomicky neaktivním občanům z jiné země EU nemusí úřady poskytnout dávky sociálního zabezpečení, pokud tam nemají právo legálně pobývat. U vysílaných pracovníků mají mít vnitrostátní orgány vhodné nástroje k ověření statusu jejich sociálního zabezpečení.
Pojďme se na navrhované novinky podívat podrobněji.
Uchazeči o zaměstnání si mají nově moci převést dávky v nezaměstnanosti do jiného státu na dobu nejméně 6 měsíců (místo současné minimální doby 3 měsíců). Budou tak mít lepší šanci nalézt práci a současně se pomůže řešit problém nezaměstnanosti a nesoulad mezi nabízenými a požadovanými dovednostmi v celé EU.
Pro vyplácení dávek v nezaměstnanosti příhraničním pracovníkům (kteří žijí v jedné zemi, avšak pracují v jiné zemi a domů se vracejí alespoň jednou týdně) bude příslušným ten členský stát, v němž pracovali posledních 12 měsíců. To odráží zásadu, podle níž by měl dávky vyplácet členský stát, jemuž byly odváděny příspěvky.
Členské státy mohou požadovat, aby před vznikem nároku na dávky v nezaměstnanosti na základě předchozí pracovní zkušenosti v jiném členském státě vykonávala daná osoba, která se stala nezaměstnanou, pracovní činnost na jejich území po dobu nejméně 3 měsíců.
Tento návrh vyjasňuje, co jsou dávky dlouhodobé péče a kde na ně mobilní občané mohou mít nárok. Poskytne tak větší právní jistotu stále početnější skupině občanů, kteří jsou v naší stárnoucí společnosti závislí na dlouhodobé péči.
Předkládaný návrh na základě judikatury Evropského soudního dvora objasňuje, že mobilním občanům, kteří jsou ekonomicky neaktivní – tj. nejsou zaměstnaní ani se neúčastní vzdělávání nebo aktivně nehledají zaměstnání – a kteří nemají právo legálně pobývat na území daného členského státu, nemusí tento stát poskytnout dávky sociálního zabezpečení. Ekonomicky neaktivní občané mají právo legálního pobytu pouze tehdy, mají-li prostředky pro obživu a komplexní zdravotní pojištění.
Komise navrhuje posílit správní pravidla pro koordinaci sociálního zabezpečení vyslaných pracovníků. Hodlá zajistit, aby vnitrostátní orgány měly vhodné nástroje k ověření statusu sociálního zabezpečení těchto pracovníků, a stanoví jasnější postupy pro spolupráci mezi orgány členských států za účelem řešení případných nekalých praktik či zneužívání.
Celkově mají přinést navržené změny větší transparentnost, právní jistotu a spravedlnost, jež budou přínosem pro mobilní občany, orgány veřejné správy, zaměstnavatele a daňové poplatníky. Podle EK usnadňují volný pohyb a zároveň poskytují členským státům lepší nástroje proti zneužívání systému.