Česká správa sociálního zabezpečení v minulých dnech upozornila, že evidenční list důchodového pojištění za rok 2015 měl již obdržet zpravidla každý zaměstnanec. Zaměstnavatel mu tím potvrdil údaje důležité nejen pro budoucí starobní důchod. ČSSZ upozorňuje na některé termíny a povinnosti, které se k ELDP vážou.
ČSSZ upozorňuje, že k povinnostem zaměstnavatele patří vést záznamy pro účely důchodového pojištění. Každoročně je také povinen vyhotovit evidenční list důchodového pojištění (ELDP) za každého zaměstnance účastného důchodového pojištění a do konce května ho zaslat České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ). Údaje uvedené v evidenčním listu zpracuje ČSSZ do tzv. konta důchodového pojištění. Za rok 2015 zaevidovala ČSSZ přes 5,8 milionu ELDP. Lze odhadnout, že obdobný či dokonce vyšší počet evidenčních listů zpracuje ČSSZ i letos.
Na evidenčním listu je uvedena doba účasti na důchodovém pojištění, vyměřovací základ (v zásadě hrubý příjem zaměstnance, ze kterého bylo odvedeno pojistné) a tzv. vyloučené doby (doby trvání omluvných důvodů - nejčastěji doby dočasné pracovní neschopnosti). Na základě těchto údajů rozhoduje ČSSZ o tom, zda vznikne nárok na důchod starobní nebo pozůstalostní či invalidní. Lidé si mohou sami několika způsoby ověřit, zda má ČSSZ v evidenci všechny ELDP - online prostřednictvím ePortálu ČSSZ nebo z informativního osobního listu důchodového pojištění, o který lze jednou ročně zdarma ČSSZ požádat.
Zjistí-li zaměstnanec, že jeho zaměstnavatel nepředložil ČSSZ některý z evidenčních listů, je dle ČSSZ třeba kontaktovat dotyčného zaměstnavatele (případně jeho právního nástupce či likvidátora) a vyzvat jej k dodatečnému splnění jeho povinnosti. Pokud zaměstnavatel nekomunikuje nebo již neexistuje, je vhodné se obrátit na okresní správu sociálního zabezpečení (OSSZ). Ta existujícího zaměstnavatele vyzve k dodatečnému doložení ELDP. V případě zaniklého zaměstnavatele OSSZ poradí, jakým dalším způsobem je možné chybějící dobu zaměstnání prokázat.
Jestliže zaměstnanec zjistí nesoulad v údajích uvedených v ELDP, např. určité období jeho zaměstnání není evidováno jako doba pojištění, požádá zaměstnavatele o opravu. V případě, že by mu zaměstnavatel nevyhověl, může se obrátit na OSSZ, aby spor mezi ním a zaměstnavatelem vyřešila. Ta následně rozhodne o správnosti údajů.
Evidenční list se dle ČSSZ nevede pouze v případě, jde-li o výdělečnou činnost, která svým rozsahem nezakládá účast na nemocenském a důchodovém pojištění. To je například činnost vykonávaná na základě dohody o provedení práce, kdy je zaměstnanci zúčtován příjem v maximální částce 10 000 Kč měsíčně či tzv. zaměstnání malého rozsahu bez vzniku účasti na pojištění. Zaměstnání malého rozsahu se vyznačuje tím, že buď vůbec nebyl sjednán započitatelný příjem anebo je tento příjem nižší než rozhodný příjem, který v současné době činí 2 500 Kč.
ČSSZ upozorňuje, že zaměstnavatelé vedou a předkládají evidenční list důchodového pojištění za každého zaměstnance vždy za příslušný kalendářní rok (případně za část roku, pokud došlo k zahájení zaměstnání nebo k jeho ukončení v průběhu kalendářního roku). Zaměstnavatel vyhotoví dva stejnopisy ELDP, kdy jeden předá zaměstnanci a druhý, podepsaný zaměstnancem, si ponechá ve své evidenci. Originál ELDP odešle prostřednictvím příslušné OSSZ v zákonem stanovené lhůtě ČSSZ.
Zaměstnavatel je povinen předložit evidenční list za příslušný kalendářní rok nejpozději do konce května následujícího kalendářního roku (zápis do ELDP musí být proveden nejpozději do 30. dubna a do 30 dnů ode dne zápisu údajů musí být předložen ČSSZ). Pokud zaměstnavatel zanikne, je povinen předložit ELDP do 30 dnů ode dne svého zániku.