Pracovní životy lidí se pozvolna měnily po celou naši historii - nyní však změny skutečně nabírají na obrátkách. Mobilní a digitální technologie pronikají do společnosti, do soukromého života, byznysu a mění způsob naší práce, její organizaci, spolupráci i sdílení informací. Například tím, že stále více lidí může pracovat odkudkoliv a kdykoliv, se stírají hranice mezi pracovním a soukromým životem. Větší důraz budeme klást na osobní networking. Technologie nám přinesou flexibilní pracovní dobu a místo odkud pracujeme, spolupráce se přesune ještě více do virtuálního prostředí. Nový systém práce vyprodukuje více freelancerů a projektové práce.
Zástupci společnosti Ericsson zkoumali tyto změny ve studii "Pracovní život příští generace" a zaměřili se na vybrané důležité trendy. Výzkumu se přitom zúčastnili mezinárodní odborníci a inovátoři z více oblastí, například lidských zdrojů, TOP managementu, specialistů na procesy a podobně.
Mikael Eriksson Björling, expert na spotřebitelské chování výzkumného centra Ericsson ConsumerLab, k tomu říká: "Každá historická epocha má svůj hlavní zdroj tvorby hodnot. Během historického období "lovu a sběru" to zahrnovalo hledání jídla, rozdělání ohně a výroby oblečení. Dnes organizaci naší práce mění nové vzory chování a technologie. V Ericssonu věříme, že tím hlavním motorem této transformace budou právě info-komunikační technologie. Je pro nás důležité vidět tyto příležitosti a být součástí této transformace."
Uvedená studie identifikovala tyto zásadní trendy:
Vnímání práce jako poslání: Kromě odměny za práci, osobní benefity nebo pracovní pozice uvedené na vizitce, bude stále důležitější přínos naší práce pro společnost.
Od úkolů k misím: Velkou změnou v pracovním životě je i posun k vytváření hodnot a orientace na výsledky. Zaměstnavatele a zaměstnance to zajímá víc než to kdy, kde a jak byla práce odvedena.
Kulturní přitažlivost: Lidé stále více začínají hledat zaměstnavatele, které vytvářejí určité konkrétní hodnoty, komunitu a kulturu, se kterou se identifikují.
Oboustranná flexibilita: Zaměstnanci dnes očekávají flexibilitu pracovní doby, ale i místa práce. Jelikož dnes je možné plnohodnotně a bezpečně se připojit z "office" stejně jako z domu nebo třeba z pláže, firmy to stále více umožňují, dokonce vítají. Pomáhá jim to šetřit náklady například na energie, či pronájem prostor.
Uvědomování si odpovědnosti: Lidé proaktivně berou na svá bedra větší osobní odpovědnost za řešení problémů a dosahování cílů. Zaměstnavatelé je na druhé straně k tomu motivují. Je to prospěšné pro obě strany.
Síla nekonvenčnosti: Organizace stále více experimentují se skladbou zaměstnanců. Ti často pocházejí z různých prostředí, s různým vzděláním, zkušenostmi či pohledem na konkrétní věci. Takto chtějí vytvořit prostor pro vznik nových inovativních nápadů, které mají svěží a neotřelý pohled na věc.
The Exchange Place: Zaměstnanci již nebudou nutně muset sedět společně na jednom místě, aby mohli být pod kontrolou zaměstnavatele. Ti se začínají spíše zaměřovat na to, zda je jejich spolupráce smysluplná a prospěšná. Pracovní prostředí by mělo být primárně designované pro lidi, podle jejich představ, což pozitivně ovlivní jejich pracovní výkony.
Konzumerizace: Lidé chtějí mít své pracovní prostředí přizpůsobené jejich individuálním potřebám a návykům. Stále více očekávají, že preference a zkušenosti ze svého soukromého života budou aplikovány i v jejich práci.