V oblasti B2C prodeje zboží a služeb, tedy prodeje směrem ke koncovým zákazníkům, došlo loni k dalšímu výraznému růstu online prodejů o 16,3% na celkem 363,1 miliardy EUR. Je zřejmé, že jen málokterá firma si může dovolit tento kanál zcela ignorovat bez významných dopadů na její činnost. Jaký vývoj je očekáván v dalších měsících?
Údaje zazněly v rámci konference Global E-commerce Summit v Barceloně, kde sdružení Ecommerce Europe zveřejnilo výsledky statistik za rok 2013 připravených ve spolupráci s agenturou GfK a národními e-commerce asociacemi včetně české Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
„V roce 2014 předpokládáme v rámci celé Evropy online obraty v hodnotě více než 425 miliard EUR. Podíváme-li se až do roku 2016, očekáváme dosažení hranic 625 miliard EUR. Pokračování růstu umožní jak zavedené e-commerce ekonomiky, tak také rozvoj prodeje po internetu v další zemích Evropy,“ prohlásil Wijnand Jongen, předseda výkonného výboru Ecommerce Europe.
V roce 2013 dosáhly nejvyšších e-obratů podle očekávání tři největší evropské ekonomiky – Velká Británie (107,1 miliard EUR), Německo (63,4 miliard EUR) a Francie (51,1 miliard EUR). V České republice tvořily obraty za prodej po internetu více než 70 miliard Kč, tedy 2,5 miliardy EUR.
Na konci roku 2013 nabízelo zboží či služby evropským zákazníkům více než 650 000 webových stránek. Jen v České Republice se odhaduje počet e-shopů na 35 000. Ať už přímo či nepřímo, evropská e-commerce prý poskytuje aktuálně zaměstnání dvěma milionům lidí.
„Prodej online v České Republice roste obdobně jako v Evropě v průměru o 15 až 20 %. E-commerce je jednoznačně jedním z tahounů ekonomického růstu nejen u nás a aktuální výsledky to zcela potvrzují,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodává „Jsme rádi, že se nyní díky členství ve sdružení Ecommerce Europe můžeme zapojit do rozvoje online obchodování ještě více. E-obchodníci z České Republiky tak získali významné zastoupení při jednáních s EU.“