Zákon o elektronické evidenci tržeb (zkráceně EET) byl zveřejněn ve Sbírce zákonů jako zákon č. 112/2016 Sb. a spolu s ním i doprovodný zákon č. 113/2016 Sb., kterým se snižuje DPH u stravovacích služeb z 21 na 15 % s výjimkou alkoholických nápojů. Koho přesně se zákon dotkne, od kdy a kde najít potřebné informace? Zde se to dozvíte.
Své tržby tak začne podle Finanční správy ČR evidovat první skupina podnikatelů od 1. prosince 2016. Kvůli zajištění dostatečného prostoru k přípravě podnikatelů i plynulosti rozběhu a fungování všech potřebných systému na straně státu bylo u elektronické evidence tržeb přitoupeno k postupnému zavádění, a to takto:
1. fáze (od 1. 12. 2016) - ubytovací a stravovací služby,
2. fáze (od 1. 3. 2017) - maloobchod a velkoobchod,
3. fáze (od 1. 3. 2018) - ostatní činnosti vyjma těch ve 4. fázi, například svobodná povolání, doprava, zemědělství,
4. fáze (od 1. 6. 2018) - vybraná řemesla a výrobní činnosti.
Finanční správa pro informování podnikatelů spustila speciální webové stránky k elektronické evidenci tržeb, a to na adrese www.e-trzby.cz. Zde mohou podnikatelé, občané, ale i IT specialisté najít potřebné informace o nově zaváděném systému.
Webové stránky jsou koncipovány do několika tematických oblastí - například „Podnikatel/Firma“, „Zákazník“ a „IT/Vývojář“. V každé z oblastí jsou k dispozici informace zejména o tom, jak se na evidování tržeb připravit, co bude nový systém obnášet pro podnikatele i zákazníky nebo jak zkontrolovat, zda účtenka byla zaevidována.
Užitečná bude nepochybně také sekce nejčastějších dotazů a odpovědí. V případě jakýchkoli nejasností a specifických dotazů mohou tazatelé vyplnit a odeslat tzv. „Kontaktní formulář“, na jehož základě podle provozovatele následně obdrží od odborníků na systém odpověď. Ambicí webových stránek je podle ministerstva uspokojit co nejširší okruh zájemců o informace o elektronické evidenci tržeb. Stránky mají být podle potřeby dále aktualizovány a doplňovány.
Na uvedených stránkách se nyní mimo jiné dočtete, jak to má být s technickým řešením elektronické evidence tržeb. Systém je dle autorů koncipován jako otevřený a to z hlediska hardwarového i softwarového řešení.
Software i hardware bude oprávněn nabízet kdokoliv. Stát nebude vyhlašovat žádné výběrové řízení na jejich dodavatele, pokud jde o koncová pokladní zařízení. Nebude třeba žádný certifikát pro výrobce či dodavatele nebo jejich produkty, ani pro servisní firmy.
Podle stránek je zcela na jednotlivých podnikatelích, jaké zařízení si pro EET zvolí. K tomu, aby obchodník elektronicky evidoval tržbu, bude postačovat jakékoliv zařízení - pokladna, pokladní systém, ale i třeba i tablet nebo mobil propojený s tiskárnou. Pokladní zařízení musí být technicky vybaveno tak, aby bylo schopno online prostřednictvím internetu odeslat požadované informace o evidované tržbě serveru Finanční správy a vytisknout účtenku s fiskálním identifikačním kódem pro zákazníka.
Technické parametry mají být zveřejněny s dostatečným předstihem, předběžný časový harmonogram s termíny vypadá takto:
Další informace najdete na výše uvedených stránkách.