O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

E-shopy zapomínají na optimalizaci vyhledávání zboží, připravují se tak až o 40 % výdělků

České internetové obchody často zapomínají na optimalizaci vyhledávání zboží na svých stránkách. Zákazníci nakupující skrze vyhledávání totiž mají až pětkrát vyšší konverzi než ti, kteří produkt na e-shopu najdou jinými způsoby. Během černého pátku přitom lidé používající vyhledávání nakupují až o 14 procent více než v jiné dny. Vyplývá to ze zkušeností služby, kterou využívá přes 1 000 e-shopů v ČR a SK.

Podle Gejzy Nagye, CEO startupu Luigi’s Box, se chybějící optimalizací vyhledávání e-shopy připravují o 20 až 40 procent potenciálních zisků. „Závěr roku představuje pro e-commerce významné období. A to zejména letos, kdy se kvůli protipandemickým opatřením přesouvají nákupy z kamenných prodejen na internet,“ říká Nagy. Jen v roce 2019 dosáhly podle Asociace pro elektronickou komunikaci (APEK) obraty českých internetových obchodů více než 155 miliard korun. Zhruba pětinu přitom tvořily nákupy v předvánočním období.

Jak v e-shopu prodat více zboží

Návštěvníci e-shopů, kteří na Black Friday při nákupu použijí funkci vyhledávání, nakupují o 14 % více než v jiné dny. Současně nakoupí o 12 % více položky, které jsou umístěné výše v seznamech či výsledcích vyhledávání. Vyplývá to z dat startupu Luigi’s Box, která nasbíral od více než 500 e-shopů. V průměru v e-shopech využívá funkci vyhledávání 15 procent zákazníků, což se může zdát málo. Podle statistik startupu však v mnoha případech právě těchto 15 procent tvoří víc než polovinu obratu e-shopu. Na rozdíl od nakupujících, kteří se k produktu dostanou například přes menu, totiž nakoupí pětkrát častěji.

Vyhledávání produktů tak představuje pro e-shopy stěžejní součást nákupního procesu. Důležité je se přitom zaměřit na jeho optimalizaci, aby zákazníci vůbec hledaný produkt našli. „Zákazníci nakupující o černém pátku přesně vědí, co chtějí. Jejich cesta k produktu vede přirozeně přes vyhledávání. Pokud ale vyhledávání nefunguje správně, může se jednoduše stát, že nenakoupí u vás, ale u konkurence,“ upozorňuje Nagy. Při správném nastavení skončí pouhá 2 až 5 procent vyhledávání bez výsledků. Naopak u většiny webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru 20 až 40 procent.

Jak se nepřipravit o zisky

Příčin bránících zákazníkům v dokončení nákupu skrze vyhledávání je přitom několik. V prvé řadě jde o nenalezení hledaného produktu například kvůli překlepu, použití cizojazyčného slova či zadání synonyma, které k němu e-shop nemá přiřazeno. Zákazníci totiž ne vždy hledají produkt přesně tak, jak ho má obchod uvedený na stránkách. Třeba místo slova „reproduktor“ zadají pojem „reprák“ nebo „bedna“, případně název produktu hledají v množném čísle. Databáze by proto měla počítat i s takovými alternativami.

Roli však hraje i rychlost vyhledávání či to, když se zboží nezobrazí hned na první stránce výsledků. Tři čtvrtiny zákazníků totiž obvykle stránku opouští, pokud produkt nenaleznou na první stránce výsledků hledání. E-shop by proto měl nejčastěji vyhledávané a nakupované produkty umisťovat na přední příčky vyhledávače. „Efektivní našeptávač by měl výsledky zobrazit do dvou vteřin, usnadnit hledání díky našeptávači a umět si poradit i s překlepy. Důležité je poučit se také z předchozího nákupního chování zákazníků a výsledky hledání neustále optimalizovat,“ vysvětluje Nagy.


(17. 12. 2020 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5703)