Není žádným tajemstvím, že servery s e-shopy jsou typicky nejvíce zatížené koncem roku, při předvánoční nákupní horečce. Období zvýšeného zájmu o e-shopy se ale zřejmě rok od roku prodlužuje. Zatímco v roce 2014 vzali návštěvníci e-shopy útokem až koncem října, v loňském roce byl výrazný nárůst návštěvnosti serverů s e-shopy evidován již na začátku října. Říkají to statistiky společnosti VSHosting. A co říkají dále?
VSHosting v loňském roce evidoval výrazný nárůst návštěvnosti na českých e-shopech od prvního říjnového týdne. Jednou z hlavních příčin může být počínající nákupní horečka spojená s obdobím vánočních svátků. Největší špička, kdy návštěvníci zavítali na české e-shopy, pak byla zaznamenána druhý a třetí týden v prosinci. V tomto období čeští zákazníci využívali příležitost nákupu v internetových obchodech nejvíce, neboť potřebovali rychle dodat objednané zboží. Návštěvnost tak během druhého a třetího prosincového týdne loňského roku dosahovala až 12násobek průměrné celoroční návštěvnosti serverů s e-shopy.
Zvýšená návštěvnost však podle VSHostingu neklesala ani po Štědrém dni. U e-shopů zaměřující se na prodej elektroniky byla evidována špička i poslední prosincový týden a výrazný nárůst návštěvnosti pokračoval až do poloviny ledna letošního roku, poté byl zaznamenán postupný pokles. Jiná situace je však u e-shopů, jež pro zákazníky nabízejí méně atraktivní zboží. „Například u e-shopů zaměřující se na prodej hraček je evidován výrazný pokles již na Štědrý den a návštěvnost se takřka okamžitě vrací na průměrné celoroční hodnoty,“ uvedl Damir Špoljarič, CEO společnosti VSHosting.
Co se doby, kdy zákazníci nejčastěji navštěvovali servery s e-shopy, týče, byla největší špička zpozorována mezi šestou a osmou hodinou večerní. Vysoká frekvence návštěvnosti e-shopů pak byla zaznamenána rovněž okolo desáté hodiny dopoledne, tedy v průběhu běžné každodenní pracovní doby českého zákazníka.
Zatížení serveru je vhodné sledovat odpovídajícími prostředky, obecně není možné stanovit, kolik současných návštěvníků vydrží jak dimenzovaný server nebo hosting. A to proto, že pro realizaci e-shopů se používají různé technologie. Řešení by mělo být dimenzováno tak, aby vydrželo právě i zvýšený nápor v obdobích nákupní horečky nebo třeba při speciálních marketingových akcích.