Objem elektronického byznysu výrazně roste. Aktuální podrobná analýza za rok 2013 (za 2014 ještě není k dispozici) si našlo cestu na internet okolo 4,1 miliardy lidí a většina z nich si pak online nakoupila zboží či služby, a to v celkové hodnotě 1 552 USD. V porovnání s rokem 2012 tak došlo k nárůstu o 23,6 %. V roce 2014 se pak předběžně odhaduje nárůst o 22,9 %, což by znamenalo celosvětové obraty ve výši 1 907 miliard dolarů. Pro letošek se pak očekává další růst o 18 % na 2 251 miliard dolarů.
Všechny tyto informace vychází z nejnovější studie Global B2C E-commerce Report, která byla připravena pod záštitou asociace Ecommerce Europe, jejímž českým členem je Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Report vytvořila nezisková organizace Ecommerce Foundation, která pomáhá společnostem i celým odvětvím s vylepšením jejich e-commerce aktivit pomocí praktických výzkumů a podpory sdílení informací a benchmarkingu. Data ve studiích připravených Ecommerce Foundation používají standardy Global Online Measurement Standard for E-commerce (GOMSEC) sestavené ve spolupráci s národními asociacemi a agenturou GfK.
Největšího růstu online obratů, a to o 44,6 %, dosáhl v roce 2013 region Asie a Pacifiku. Při celkových obratech 567,3 miliard USD se tak jedná o oblast s největšími obraty internetového obchodu na světě, přičemž nepřekvapí, že hlavním tahounem tohoto růstu je Čína. Evropa dosáhla v loňském roce v e-commerce obratů 482,3 miliardy a Severní Amerika 452,4 miliardy dolarů.
Mezi jednotlivými státy v roce 2013 ještě dominovaly Spojené státy s 419 miliardami dolarů před druhou Čínou. Ta dosáhla růstu online obratů o neuvěřitelných 78,5 %, což v dolarech znamená 328,4 miliard. V roce 2014 se již očekává posun Číny na celosvětově první místo. S odstupem za těmito dvěma giganty jsou pak Velká Británie (142,3 mld. USD), Japonsko (136,7 mld. USD) a Německo (84,2 mld. USD), které tak tvoří světovou TOP 5 e-commerce. Česká Republika v roce 2013 oproti tomu dosáhla na e-obraty v hodnotě 70 mld. Kč, tedy přibližně 3.1 mld. dolarů. Růst české e-komerce je pak dlouhodobě okolo 15 % ročně.
Průměrné útratě na jednoho nakupujícího vévodí Severní Amerika a Evropa s 1 928 USD, respektive 1.828 USD na hlavu. Oproti tomu v regionu Asie – Pacifik byl v roce 2013 průměr 1 268 USD. Vůbec nejvíce ze všech utráceli na internetu Britové (3 471 USD), Američané (2 216 USD) a Australané (2 167 USD). Čína s 1 087 USD na hlavu naopak chybí v TOP 10.
“Čína roste v oblasti e-commerce závratnou rychlostí. Z 23,4 mld. dolarů v roce 2010 se dostala na 328,4 mld. v roce 2013. Čína tak evidentně v nejbližší době předežene dosavadního globálního leadera – USA,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). „V České Republice sledujeme dlouhodobě konstantní růst mezi 15 a 20 procenty ročně. Český trh samozřejmě nelze s čínským srovnávat, navíc je již několik let stabilizovaný. Přesto celosvětový vývoj potvrzuje, že prodej zboží i služeb se bude stále více přesouvat právě na internet.“