E-komerci se daří. Aktuální údaje za minulý kalendářní rok to jen potvrzují. S průměrným růstem o téměř 23 % potvrdil e-commerce trh ve Střední Evropě svoje postavení dynamicky rostoucího odvětví. S 93,3 miliardami EUR tvoří Střední Evropa 25,7 % všech e-prodejů v Evropě. O tento růst se postaralo 68 milionů Evropanů, kteří si v minulém roce zakoupili zboží či služby po internetu.
Uvedené údaje vyplývají z nejnovější studie Central Europe B2C E-commerce Report připravené asociací Ecommerce Europe, jejíž nedílnou součástí je také česká Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Na studii se kromě národních asociací podílela také agentura GfK.
Stejně jako v dalších oblastech, také v e-commerce dominuje našemu regionu Německo, které v roce 2013 dosáhlo obratů 63,4 miliardy EUR. To je tedy 68% ze středoevropského celku, za kterým stojí internetové populace čítající 70,5 milionu uživatelů.
Podíl České Republiky oproti tomu dosáhl 2,25 %. „Německo dosahuje opravdu fantastických čísel včetně meziročního růstu o 27 %. To je však dáno celkovou sílou německé ekonomiky, počtem uživatelů internetu i tradicí zásilkového prodeje, s čímž se nemůžeme srovnávat. Česká Republika je na tom naopak o poznání lépe než Maďarsko, Slovensko či Slovinsko,“ komentuje výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Oproti celkovým hodnotám je zajímavé porovnání s průměrnou útratou na jednoho spotřebitele. Ta je ve Střední Evropě 1379 EUR, což je o něco méně než průměr celé EU – 1500 EUR. V regionu pak kralují Rakušané (2122 EUR) a Švýcaři (1789 EUR), bronzová příčka patří Němcům (1789 EUR). Z ekonomik, které jsou ČR bližší, si vedou Češi nejlépe – za rok utratí na síti v průměru 617 EUR.
„Tyto údaje potvrzují, že se české e-commerce daří,“ říká Jan Vetyška a dále doplňuje: „Myslím, že Češi si online nákupy oblíbili a našim e-shopům věří. Také proto očekáváme další růstu celkových obratů i průměrné útraty v roce 2014 a to nejméně o 15 %.“