Podnikání v online prostředí stále láká, založení e-shopu je totiž v současné době již otázkou několika málo kliknutí. Další operace spojené s vedením e-shopu však mohou zabrat více času, než se na první pohled zdá. Proto se stále více obchodníků uchyluje k jiné strategii, než je obstarávání a distribuce zboží vlastními silami - totiž k dropshippingu. V současnosti tento obchodní model využívá asi 8 % e-shopařů, jedná se o 10% nárůst oproti minulému roku.
Dropshipping v podstatě znamená, že se o celou logistiku prodávaného zboží postará za obchodníka někdo třetí. Obchodník tak jen vytvoří webové stránky s nabídkou a objednávky předá někomu dalšímu. Ušetří si tak řadu starostí.
I v případě, že internetový obchod funguje na platformě se zautomatizovanými procesy a mnoho věcí tak zvládne bez zásahu lidského faktoru, existuje spousta aktivit, které jsou s provozováním e-shopu úzce spjaty a musí je řešit člověk sám, například administrativa, účetnictví, objednávání, skladování a expedice zboží, inventury či elektronická evidence tržeb. Velké části povinností se ale lze vyhnout dropshippingem – napojením na externí sklad dodavatele. Majitel e-shopu má pak na starost pouze samotný provoz webových stránek, marketingové strategie a fakturaci provizí za prodané zboží.
„Existuje mnoho lidí, kteří touží po vlastním e-shopu, mají v hlavě skvělou myšlenku, nepostrádají obchodního ducha ani talent na tvorbu marketingových strategií. Svého snu se však vzdají kvůli tomu, že si myslí, že vedení e-shopu je náročné – časově, organizačně i logisticky. Také se obávají, že nebudou mít dostatek prostoru na uskladnění produktů nebo že e-shop jednoduše nebude vydělávat a zkrachuje. Proto se čím dál více dostává do popředí dropshipping,“ vysvětluje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, a dodává: „Z našich analýz vyplývá, že dropshipping se momentálně těší čím dál větší oblibě. Oproti minulému roku jsme zaznamenali 10% nárůst.“
V České republice funguje například platforma bezskladu.cz, přes níž se lze jednoduše spojit s externími dodavateli. Ti následně odesílají objednané zboží přímo zákazníkovi konkrétního e-shopu. Tento model může být vhodný pro menší či začínající internetové obchody, jejichž majitelé nedisponují skladovacími prostory nebo dostatečnou pracovní silou. Je vhodný také v případech, kdy e-shop již nějakou dobu funguje a jeho provozovatel uvažuje o rozšíření sortimentu.
„Rozšíření sortimentu prostřednictvím dropshippingu skýtá mnoho výhod. Nové zboží totiž nemusíte nakupovat předem a mít je fyzicky u sebe, stačí je zákazníkům nabídnout online. Po určité době stačí projít výsledky prodeje a zhodnotit, zda se nové produkty ‚uchytily‘. Pokud ne, stačí je jednoduše z prodeje opět vyřadit,“ uzavírá Miroslav Uďan.