Celých 97 % dotazovaných lidí je spokojeno s doručením zboží zakoupeného přes internet. Nejčastějším kritériem výběru dopravce při nákupu on-line je nejnižší cena (31 %), služby nabízené dle konkrétní objednávky (24 %) a předchozí zkušenosti (23 %). Plyne to ze studie věnující se doručování zboží zakoupeného přes internet, jejíž výsledky zveřejnila Asociace pro elektronickou komerci, APEK.
"Pokud u malých zásilek lidé považují za nejpřijatelnější cenu za doručení do 50 Kč a připlácet si chtějí pouze za expresní doručení, je vidět, že případná doprava zdarma může u e-shopů znamenat podstatnou konkurenční výhodu," říká Jan Vetyška.
Ochota zákazníků připlácet si za lepší služby se projevuje i u komfortního doručování větších zásilek. Za myčky, sporáky, pračky a lednice včetně výnosu do patra, odvozu odpadu a instalace zákazníci v 50 % případů ochotně zaplatí až 300 Kč, v 27 % až 500 Kč.
Cena dopravy ale stále hraje velkou roli - téměř polovina respondentů je při nákupu na internetu ochotna hledat e-shop, který nabízí dopravu zdarma. Stejně tak jako téměř třetina respondentů preferuje osobní odběr (31 %).
Jestliže mají spotřebitelé uvést nějakou negativní zkušenost související s dopravou zboží zakoupeného v internetovém obchodě, 44 % z nich se s žádnou takovou vůbec nesetkalo.
Kvalitě doručovacích služeb by ale určitě prospělo napravení některých citovaných problémů při doručení. 18 % nakupujících jako druhou nejčastější komplikaci (po pokusu o fingované doručení), se kterou se v průběhu roku 2013 setkali, uvádí doručení zboží v jiný než dohodnutý čas. Dalších 14 % nejvíc vnímá chybějící oznámení pomocí SMS či e-mailu, 12 % pozdní doručení po avizovaném termínu, 11 % poničený obal zásilky (pouze ve 3 % poničené samotné zboží) a osm procent neochota pomoci se zásilkou až do bytu.
Co se ceny týče, v 48 % převládá ochota platit za doručení od 51 do 100 Kč a v 35 % jsou zákazníci ochotni platit do padesáti korun. U rychlejšího doručení, tedy do následujícícho pracovního dne, je 31 % lidí ochotno zaplatit 101 až 150 Kč, 41 % částku 51 až 100 kč.
Platbu kartou při doručení využívá pouze 16 % zákazníků, vyjimečně 20 %. 34 % zákazníků vůbec nemá potřebu tento způsob platby využívat a je zajímavé i to, že zhruba 13 % dotazovaných o této možnosti neví, ale ani ji neplánuje využít.
V souvislosti s tím, že 49 % lidí vůbec neví, jak fungují nové automaty na výdej zboží (a 15 % to sice ví, ale služba je neláká) by se skoro dalo říci, že zákazníci mají více v oblibě tradiční způsoby doručení zboží a novoty je příliš nelákají (pouze 6 % lidí výdejní automaty využilo).
Ne zcela jasno mají lidé i v otázce využití dodání ve stanovený čas s přesností na 2-3 hodiny. 27 % by tuto možnost využívalo častěji, kdyby byla nabízena. Ale 22 % ví, že to možné je, ale nemá potřebu tuto možnost využívat. Při rozhodování o nákupu pak doba doručení hraje v 50 % roli pouze podle toho, o jakou objednávku jde, tedy zda je potřeba zboží rychle získat.
Studie zkoumající doručování zboží zakoupeného přes Internet vznikla formou dotazníkového šetření zpracovaného Asociací pro elektronickou komerci prostřednictvím agentury Mediaresearch. Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru od respondentů z ČNP (Českého národního panelu) v době od 20. ledna 2014 do 22. ledna 2014. Analýza byla uskutečněna na vzorku 1079 respondentů.