Ministerstvo dopravy si vytyčilo priority pro rok 2017. Letos se budou především stavět nové úseky dálnic a silnic I. třídy, modernizovat dálnice D1, chystat nové stavby pro další roky, rekonstruovat nádraží, čerpat evropské fondy a pokračovat v kampaních pro bezpečnost silničního provozu.
„Letos otevřeme skoro 40 kilometrů nových a hlavně bezpečných dálnic pro řidiče. Bude to například část dálnice D3 u Českých Budějovic, plnohodnotné propojení Prahy a Hradce Králové na D11 nebo na D4 problematické stoupání za Příbramí a nové tři úseky na modernizované D1,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Kromě dálnic mají být letos dokončeny i klíčové stavby v regionech jako je například Obchvat Třince na silnici I/11, na Vysočině pak na silnici I/34 úsek Božejov – Ondřejov – Pelhřimov, v Libereckém kraji to bude silnice I/14 Kunratice – Jablonec nad Nisou, Červenohorské sedlo – Jih na silnici I/44 nebo úsek I/37 Pardubice – Trojice. Pokračovat bude také intenzivně modernizace nejvytíženější dálnice D1, v průběhu roku bude v jeden okamžik rozestavěno až devět úseků.
Aby se v dalších pěti letech mohly otevírat nové dálnice, je potřeba je mít dostatečně připravené. „V dřívějších letech se příprava podceňovala, my jsme dali loni rekordních 2,1 miliardy korun, abychom nachystali nové projekty. Zároveň jsme je všechny vyčerpali z 99 procent,“ říká ministr Ťok a dodává, že tyto aktivity nyní veřejnost nevidí, ale ocení je za několik let, kdy bude zásoba staveb připravených k realizaci.
Po úspěšném převodu nádraží z majetku Českých drah do vlastnictví státu ve druhé polovině roku 2016 správce železnice zahájil opravy na 161 nádražních budovách za celkem 102 milionů korun. Na rok 2017 počítáme s částkou kolem 470 mil. Kč na opravy a 123 mil. Kč na rekonstrukce nádraží. Dalších cca 120 mil. chceme získat na přípravu staveb (projekty) na roky příští. „Co nejdříve se zahájí např. oprava nádraží Náchod, Turnov, Přerov, Lipník nad Bečvou, Břeclav, Kuřim, Sokolov, Hradec Králové,“ dodává ministr.
Ministerstvo dopravy bude také v letošním roce plně čerpat evropské prostředky na dopravu. V současné době je z Operačního programu doprava II již vyčerpáno 15,5 miliardy korun. Pokud se podaří stejně úspěšně vyčerpat i 25 miliard evropských prostředků, které jsou v OPD II připraveny na rok 2017, bude mít letos ČR vyčerpánu zhruba jednu třetinu celého operačního programu pro leta 2014 – 2020.
Statistiky hovoří o tom, že v roce 2016 zemřelo na silnicích nejméně lidí od roku 1961, kdy policie statistiky nehodovosti zavedla. Řidiči, ale nejen oni, se chovají odpovědněji. Celkově se více zajímáme o vlastní bezpečnost.
„Hlavní podíl na pozitivní zprávě mají samotní řidiči a chci jim za to velmi poděkovat. Věříme, že ke snížení nehodovosti a úmrtí na silnicích přispěla i kampaň týkající se viditelnosti chodců a diskuse o zpřísnění postihů za nejzávažnější životy ohrožující přestupky. Uděláme vše, aby tento trend v roce 2017 pokračoval,“ dodává Ťok.
Silnice a dálnice
Letos bude otevřeno 37,8 kilometrů nových úseků dálnic. Pokračuje výstavba dalších desítek kilometrů silnic I. třídy.
- D3 v úseku Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek – Úsilné = 8,9 km
- D11 Osičky – Hradec Králové (konečně spojí plnohodnotně Prahu a Hradce) = 3,7 km
- D4 Skalka (uleví řidičům v problematickém stoupání za Příbramí) = 4,8 km
- D1 modernizace – dokončení tří úseků – 6, 18, 22 = 20,4 km
Dokončení staveb na silnicích I. tříd, např.:
- I/3 Mirošovice – Benešov (změna uspořádání na 2+1)
- I/11 Obchvat Třince
- I/14 Kunratice – Jablonec n. Nisou
- I/34 Božejov – Ondřejov – Pelhřimov
- I/35 Valašské Meziříčí – Lešná
- I/35 Zubří, přestavba křižovatky
- I/37 Pardubice – Trojice
- I/44 Červenohorské sedlo – Jih
Příprava nových staveb pro další roky
Ministerstvo dopravy má rekordní peníze na přípravu staveb, pro další roky nachystá pokračování výstavby páteřní dálniční sítě. Do přípravy staveb šel největší objem peněz od roku 2010, tedy 2,1 miliardy Kč. Letos chce ministerstvo postupně zahajovat kromě modernizace D1 i všechny prioritní stavby, kde byl dojednán zrychlený režim nového posuzování vlivu na životní prostředí (EIA).
- D1 – Říkovice – Přerov
- D3 – obchvat Českých Budějovic (Úsilné - Hodějovice a Hodějovice - Třebonín)
- D6 – obchvaty obcí Řevničov a Lubenec
- D11 – Hradece Králové - Smiříce
- D35 – Opatovice nad Labem - Časy a Časy - Ostrov
- D48 – obchvat Frýdku-Místku
- D49 – Hulín a Fryšták
- D55 – obchvat Otrokovic
Další nové stavby chce zahájit na silnicích 1. třídy:
- Přeložka silnice I/3 v Olbramovicích
- I/42 Velký městský okruh, Žabovřeská I, I. etapa
Rekonstrukce zanedbaných nádraží
Stát převzal nádraží a začal je opravovat, resort dopravy pokračuje v rekonstrukcích desítek nádraží. Ve druhé polovině roku 2016 správce železnice zahájil opravy na 161 nádražních budovách za celkem 102 milionů korun. Na rok 2017 počítáme s částkou kolem 470 mil. Kč na opravy a 123 mil. Kč na rekonstrukce nádraží. Dalších cca 120 mil. chce získat na přípravu staveb (projekty) na roky příští.
Co nejdříve se má zahájit např. oprava nádraží Náchod, Turnov, Přerov, Lipník nad Bečvou, Břeclav, Kuřim, Sokolov, Hradec Králové.
Plné využívání evropských peněz na dopravu
Resort uvádí, že má nejlepší čerpání peněz z evropských fondů na silniční a železniční stavby, bude v tom pokračovat. V současné době je vyčerpáno 15,5 mld. Kč z Operačního programu doprava II. OPD vyhlásil ze všech programů nejvyšší objem výzev, celkem 25 výzev v objemu 130,6 miliardy korun. Pokud se podaří stejně úspěšně vyčerpat i 25 miliard evropských prostředků, které jsou v OPD II připraveny na rok 2017, bude mít letos ČR dle ministerstva vyčerpánu zhruba jednu třetinu celého operačního programu pro léta 2014 – 2020.
Přispívání k dalšímu snižování počtu obětí nehod
Za loňský rok je nejméně obětí dopravních nehod v historii České republiky. Řidiči, ale nejen oni, se zřejmě chovají odpovědněji. Podle ministerstva k tomu přispěla i kampaň týkající se viditelnosti chodců a diskuse o zpřísnění postihů za nejzávažnější životy ohrožující přestupky. Ministerstvo dopravy chce i v roce 2017 dbát na to, aby pokles počtu obětí nehod dále klesal.