Čísla nasvědčují tomu, že podnikání v oblasti dopravy a logistiky v České republice stále bojuje s následky recese. Společnost Bisnode hodnotila vzorek 145 firem uvedeného odvětví v období 2010 až 2012. Jejich celkové tržby podle jejích údajů vzrostly z 278,3 miliard korun v roce 2010 na 298,2 miliard v roce 2012, tedy o cca 7,1 %. Provozní náklady ve stejném období klesly o 4,3 % a zisk se snížil o 0,5 % na 10,8 miliard korun.
Největší díl tržeb generuje podle údajů Českého statistického úřadu odvětví Pozemní a potrubní dopravy (NACE 49), které v roce 2012 tvořilo 51,2% podíl, a Skladování a vedlejší činnosti v dopravě – NACE 52 (37,1 %).
„Ačkoliv firmám podnikajícím v oblasti dopravy a logistiky mírně rostou tržby, klesají náklady a zisk stagnuje, je zřejmé, že na trhu panuje silně konkurenční prostředí, které tlačí ceny dolů. Firmy, aby přežily, musí pracovat s minimální ziskovou marží,“ komentuje výsledky studie analytička Bisnode Petra Štěpánová.
„I když je v sektoru patrné významné zastoupení soukromého kapitálu, jeho plné odstátnění neproběhlo. V rámci segmentu totiž kromě státních příspěvkových organizací působí zhruba desítka státem ovládaných významných společností - České dráhy, a.s., Řízení letového provozu České republiky, státní podnik, ČEPRO, a.s., MERO ČR a.s., Česká pošta, s.p. a podobně, což podnikání výrazně ovlivňuje,“ dodává Štěpánová.
Nejvyšší výsledek hospodaření za účetní období 2012 měla v uvedeném odvětví podle studie společnosti Bisnode firma Net4Gas, a to 6,78 miliardy Kč, následovaná RWE Gas Storage s 2,13 miliardami Kč a Metrans s 532 miliony Kč. Na opačném konci žebříčku skončilo ČD Cargo s téměř dvoumiliardovou ztrátou následované Českými drahami s -838 miliony Dopravním podnikem hl.m. Prahy s -397 miliony Kč.